آی تی بیزینس یونیورسیتی
آی تی بیزینس یونیورسیتی

آی تی بیزینس یونیورسیتی

It Business University

بررسی مولفه های کلیدی ارزیابی عملکرد مدیریت اعضا هیات علمی دانشگاه

بررسی مولفه های کلیدی ارزیابی عملکرد مدیریت اعضا هیات علمی دانشگاه

هدف از این پایان‌نامه بررسی مولفه های کلیدی ارزیابی عملکرد مدیریت اعضا هیات علمی دانشگاه بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات150
حجم1 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیرشته فناوری اطلاعات (IT)

توضیحات کامل

دانلود پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات

بررسی مولفه های کلیدی ارزیابی عملکرد مدیریت اعضا هیات علمی دانشگاه

 
 
 
 
 
چکیده
وجود نظام ارزیابی عملکرد در سطوح مختلف به دلیل حصول اطمینان از انطباق عملکرد حوزه های مختلف سازمان با برنامه ها ، سیاست ها ، قوانین ، بخشنامه ها و استاندارد ها ضروری می نماید تا بدین ترتیب امکان مقایسه روند عملکرد واحدها در دوره های متوالی به منظور تشخیص ظرفیت ها ، توانایی ها ، زمینه های بهبود ، تعیین الگوهای مناسب ارتقاء کیفیت و تشویق واحدها به استفاده از تجارب موفق امکان پذیر گردد. 
 
 
در هر سازمان ، تشخیص شاخص‌های کلیدی و جاری ساختن نظام شاخص‌ها ، درک نقاط قابل‌بهبود آنان و درنهایت برنامه‌ریزی و اجرای بهبود از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.  در این پژوهش، که پژوهشی پیمایشی-کاربردی است که با تحلیل نقاط قوت ، ضعف ، فرصت و تهدید (SWOT) سازمان و نیز به کمک مدل کارت امتیازی متوازن (BSC ) ، مدلی جهت استخراج شاخص کلیدی دانشگاه قم  ارائه شده است .
 
 
اجرای "نظام شاخص‌های کلیدی نتیجه و عملکرد" در این سازمان نشان خواهد داد تا چه میزان در بهبود فرهنگ هدف‌گذاری و شاخص دهی سازمانی ایفای نقش کرده و این مسیر چگونه امتداد خواهد یافت. در انتها علاوه بر ارائه پیشنهاداتی به‌منظور اجرای هر چه‌بهتر این رویکرد، یادآور می‌شود هدف عمده این رویکرد ، سازمان‌دهی نظام شاخص‌های کلیدی سازمان به‌صورت لایه به لایه و با حرکت از سطوح عملیاتی (پروژه‌ها و برنامه‌ها) تا سطوح عالی(استراتژیک) بوده است. که در نهایت این شاخص ها توسط نرم افزار داشبورد مدیریتی Qlik View پیاده سازی گردید.
 
 
 
 
واژگان کلیدی :
کارت امتیازی متوازن
شاخص کلیدی نتیجه
شاخص کلیدی عملکرد
داشبورد مدیریتی
اهداف استراتژیک 
 
 
 
 
 مقدمه:
داشتن اطلاعات دقیق، مرتبط و بهنگام، باعث بالا رفتن سرعت و دقت تصمیم گیری شده و جلوی انتخاب بسیاری از تصمیمات نادرست را خواهدگرفت. اطلاعات و دانش، نشان دهنده ثروت اساسی یک سازمان است. شرکت ها و سازمان ها سعی می کنند از این ثروت برای به دست آوردن مزیت رقابتی در هنگام تصمیم گیری های مهم استفاده نمایند. [37] 
مدیران، به منظور مواجهه با محیط و تحقق اهداف سازمانی خود، با مد نظر قرار دادن متغیرهای محیطی، ضرورتاً بایستی محیط را تحلیل و متغیرهای آن را شناسایی کرده و در برخورد با آنها تدبیر مناسب را اتخاذ نمایند. این امر مستلزم برخورداری از اطلاعات بهنگام درون و برون سازمانی و نیز امکان بهره برداری بهینه از آنها را دارد. برای این که سازمان ها قادر به واکنش سریع در برابر تغییرات بازار باشند، نیاز به سیستم های اطلاعات مدیریتی  دارند تا بتوانند از سازمان و محیط آن، تحلیل های علت و معلولی مختلف را انجام دهند. [42]
 
 
 
سیستم های هوش تجاری  (BIS)، ابزاری را فراهم می کنندکه براساس آن نیازهای اطلاعاتی سازمان به شکل مناسبی پاسخ داده می شود؛ وظایف اصلی که توسط سیستم های هوش تجاری مورد توجه قرار می گیرد، شامل: شناسایی هوشمندانه داده های اطلاعاتی، تجمیع آن ها و تحلیل چند بعدی داده هایی است که از منابع اطلاعاتی مختلف به دست آمده است، می باشد. سیستم های هوش تجاری، داده های مربوط به سیستم های اطلاعاتی درون سازمانی را با داده هایی که از محیط سازمان به دست می آید، تجمیع می کنند. این داده های محیطی می تواند شامل آمارها، پایگاه های اطلاعاتی مربوط به مراکز سرمایه گذاری و مالی و پایگاه داده های متفرقه باشند. چنین سیستم هایی به عنوان رابط ها و واسط گرهایی هستند که برای کسب اطلاعات روزآمد، قابل اطمینان وکافی بوده، نسبت به فعالیت های مختلف شرکت عمل می کنند. [42]
 
 
 
 
سازمان ها با استفاده از انبارداده ها،   به حمایت از برنامه های استراتژیک و ماموریت حیاتی خود نیاز دارند  داده های سپرده شده به انبار داده ها باید تبدیل به اطلاعات و دانش شوند و به طور مناسبی در اختیار تصمیم گیرندگان در درون سازمان و شرکای مهم در زنجیره ارزش سازمانی قرار گیرند. در محیط انبار داده ها، رابط انسان و کامپیوتر بالاترین اهمیت را داراست و تعیین کننده نقش اصلی موفقیت از دیدگاه کاربر نهایی است. به منظور حمایت از تجزیه و تحلیل وگزارش کارها، انبار داده باید داده های با کیفیت بالا را ارائه نماید و باید این اطلاعات را از طریق رابط های بصری در اختیارکاربران قرار دهد. [43]
امروزه با توجه به پیشرفت های مداوم در فناوری اطلاعات و ارتباطات و رشد سریع محیط کسب وکار، سازمان ها با رشد فزاینده اطلاعات مقابله می کنند . مدیران اغلب با گزارشات و اطلاعات بسیاری از سیستم های اطلاعات سازمانی مانند برنامه¬ریزی منابع سازمانی  (ERP)  و هوش تجاری مواجه شده اند. این پدیده های است که به طور کلی به عنوان اضافه بار اطلاعات شناخته شده است. مشکل بیشتر زمانی است که گزارش ها با توجه به اطلاعات ارائه شده ضعیف هستند و به انحراف تصمیم گیرندگان می انجامد . [44]
 
 
 
راه حل داشبورد،   می تواند این مشکلات را حل نماید. داشبوردهای مدیریتی، سیستم های نرم افزاری نوینی هستند که در جهت غنی سازی اهداف، با استفاده از تجزیه و تحلیل اطلاعات به سازمان ها کمک می کند. داشبورد، به مدیران این امکان را می دهد تا با تعریف، نظارت و تحلیل شاخص های کلیدی عملکرد  در ایجاد تراز بین اهداف و فعالیت ها، نمایان سازی کلیه فعالیت های سازمان و ایجاد یک محیط نمایش مشترک بین اهداف و فعالیت ها برای تصمیم سازی درست و کارآمد اقدام نمایند.
داشبورد را می توان به عنوان سیستم پشتیبانی تصمیم گیری که اطلاعات را در یک قالب خاص به تصمیم گیرنده ارائه می کند تلقی نمود. از این رو، داشبورد را باید با توجه به ویژگی های نحوه ی ارزیابی و برای ارتباط برقرارکردن با آنها در راستای تصمیم گیری طراحی کرد . این سیستم  اطلاعاتی، نمادها و نشانه های تصمیم گیری را برای تصمیم گیرنده فراهم می کند. [48] 
 
 
 
 
به طور کلی  ارزیابی عملکرد،  فرایندی است که بوسیله آن کار کارکنان در فواصلی معین  و به طور رسمی مورد بررسی و سنجش قرار می گیرد ؛ منظور از ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی عبارت است از: سنجش منظم فعالیت های آموزشی / پژوهشی اساتید و تعیین میزان دستیابی به اهداف نظام آموزشی، که بر اساس معیار های از قبل تعیین شده صورت می گیرد . حال مسئله آن است که معیارهای موجود ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی، کافی نبوده و دارای کاستی هایی می باشد، بدین صورت که در نظام ارزیابی موجود فقط خواسته ها و انتظارات سیستم آموزشی لحاظ شده و نظر خود اساتید و دانشجویان مورد توجه قرار نگرفته است . لذا سوال اصلی تحقیق این است: معیار های مطلوب ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی کدامند؟
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش 1
1-1 مقدمه: 2
2-1  بیان مسئله 4
3-1. اهمیت و ضرورت تحقیق 7
4-1. جنبه ی جدید و نو آوری تحقیق : 8
5-1. اهداف تحقیق : 8
6-1. سوالات تحقیق : 9
7-1. جامعه آماری، روش  نمونه گیری و حجم نمونه گیری: 9
8-1. روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها : 10
9-1. روش گردآوری داده ها: 10
10-1. مراحل انجام تحقیق : 10
11-1. محدودیت تحقیق: 11
 
فصل دوم : ادبیات، مبانی نظری و پیشینه تحقیق 12
1-2 مقدمه : 13
2-2. هوش سازمانی 13
1-2-2. سیستم هوش تجاری به عنوان هسته تصمیم گیری 14

2-2-2. کاربرد هوش کسب و کار در سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی 15

3-2-2. نیازمندی های ارزیابی هوش تجاری در سیستم های برنامه ریزی منابع انسانی 16
3-2. ارزیابی عملکرد: 17

1-3-2 سیر تحول ارزیابی عملکرد 18

2-3-2. ارکان ارزیابی عملکرد چه چیزی باید مورد ارزیابی قرارگیرد؟ 19
3-3-2. ارزیابی چه زمانی صورت می پذیرد؟ 20
4-3-2. انواع ارزیابی 20
5-3-2. رویکردهای ارزیابی عملکرد 22

6-3-2. مراحل ارزیابی عملکرد 23

7-3-2. مدلهای ارزیابی عملکرد 23
8-3-2. ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد 24

9-3-2. نقش فناوری اطلاعات در ارزیابی عملکرد 25

4-2. مدیریت منابع انسانی 25
1-4-2. عملکردها مدیریت منابع انسانی 26

2-4-2. تشریح مدل جامع ارزیابی عملکرد منابع انسانی 26

3-4-2. الگوهای متداول ارزیابی عملکرد سازمان ها و دستگاه های اجرایی 26

4-4-2. جایگاه و نقش نظام ارزیابی عملکرد در فرآیند توسعه منابع انسانی سازمان 27

5- 2.  اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر سازمان 29
6-2. مدیریت راهبردی – برنامه ریزی راهبردی 30
7-2. مدل SWOT 32
8-2. مراحل پیاده سازی مدل  BSC 33
1-8-2.  تعیین اندازه سازمان 33
2-8-2. تجزیه و تحلیل موقعیت سازمان 33
3-8-2. تثبیت چشم انداز 34
4-8-2. تعیین استراتژی های سازمان 34
5-8-2. تعیین وجه های مناسب برای شرکت 34
6-8-2. تدوین اهداف استراتژیک برای جنبه های تعیین شده 34
9-2 کارت امتیاز متوازن 35
10-2 . شاخص 35
11-2. داشبورد 36
1-11-2. داشبوردها، اندازه گیری عملکرد سازمانی و مدیریت 38
2-11-2. اثرات پیاده سازی داشبورد بر سازمان 38

12-2. برای ارزیابی برنامه توسعه دانشگاه  میتوان دو نقش در نظر گرفت 38

1-12-2. ارزیابی  زمینه و محیط 39
2-12-2. ارزیابی درون داد 39
3-12-2. ارزیابی فرآیند 39
4-12-2. ارزیابی برون داد 39
5-12-2. مدیریت دانشگاهی 40
13-2. عناصر اصلی تشکیل دهنده آموزش عالی و تنگناهای موجود 41
14-2. هیات علمی 42
15-2. قوانین و مقررات و آیین نامه ها 42
16-2. حوزه های مرتبط با اعضای هیات علمی 43
1-16-2. فعالیت های فرهنگی - تربیتی – اجتماعی 43
2-16-2. فعالیت های آموزشی 43
3-16-2. فعالیت های پژوهشی و فناوری 43
4-16-2 فعالیت های علمی و اجرایی 43
5-16-2 شاخص های مالی 43
17-2. پیشینه 44
 
فصل سوم: روش تحقیق 46
1-3. مقدمه 47
2-3. روش تحقیق 47
3-3.  شناسایی و ارزیابی شاخص ها 48
4-3. جامعه و نمونه آماری 48
5-3. مراحل اجرای تحقیق 48
6-3. ابزار اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات 51
1-6-3. نرم افزارهای مورد استفاده : 51
2-6-3.  معرفی پرسشنامه 51
3-6-3 . آزمونها و تگنیک های آماری 52
4-6-3.  روایی و پایایی پرسشنامه 52
7-3. روایی/ اعتبار : 52
8-3. پایایی: 52
9-3. آزمون میانگین T-Student..........53
10-3. یکپارچگی داده ها 54
 
فصل چهارم: 56
1-4. مقدمه 57
2-4. چشم انداز 57
3-4. تحلیل ذینفعان 58
1-3-4. ذینفعان داخلی 58
2-3-4. ذینفعان خارجی 58
4-4. بیانیه ماموریت 58
5-4. ارزش های محوری 59
1-5-4. پاسداری از اصول و ارزش های اسلامی از طریق 59
2-5-4. تعهد به پیشرفت دانشگاه و کشور با اعتقاد به : 59
6-4. تعیین عناصر راهبردی 60
1-6-4. زمینه ها و حوزه های مورد نظر در اهداف 60
7-4. اهداف کلان کیفی 60
1-7-4. اهداف کلان بخش آموزش 60
2-7-4. اهداف کلان بخش پژوهش 60
3-7-4. اهداف کلان بخش مالی 61
8-4. تعیین جنبه های مدل ارزیابی امتیاز کارت متوازن : 61
1-8-4. فراگیران 62
2-8-4. مالی 62
3-8-4. فرآیند داخلی: 62
4-8-4. رشد و نوآوری: 62
9-4. عوامل حیاتی موفقیت 63
10-4. تعیین موقعیت راهبردی با توجه به ماتریس  (SWOT): 65
1-10-4. بررسی عوامل استراتژیک داخلی و خارجی : 65
2-10-4. ماتریس تحلیل نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهدید : 73
11-4. تدوین شاخص ها از چهار منظر مالی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی 75
12-4. استخراج سنجه های عملکرد : 80
1-12-4. شاخص های کلیدی عملکرد، شاخص های عملکردی، شاخص های نتیجه و شاخص های کلیدی نتیجه 80
13-4. ایجاد داشبوردهای مدیریتی 84
1-13-4. داشبوردهای مربوط به شاخص ها 84
2-13-4. داشبوردهای مربوط به شاخص های مالی 85
3-13-4. داشبوردهای مربوط به شاخص های  آموزشی 86
4-13- 4. داشبوردهای مربوط به شاخص های حوزه  پژوهشی 89
14-4. داشبوردهای مربوط به   BSC سازمان 91
 
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 93
1-5. مقدمه 94
2-5. نتایج 94
3-5. استراتژی و راهکار کاهش 95
1-3-5. استراتژی و راهکار رسوخ در بازار 96
2-3-5. استراتژی و راهکارها توسعه محصول 96
3-3-5. استراتژی و راهکار مشارکت 96
4-3-5. استراتژی و راهکار تنوع همگون 97
4-5. همسویی ابعاد نقشه راهبرد با راهبرد سازمان 97
5-5. محدودیت تحقیق 99
6-5. پیشنهاد‌ها 99
 
منابع و مراجع: 101
منابع فارسی : 101
منابع انگلیسی 103
 
پیوست ها.......107
 
فهرست شکل¬ها  و نمودارها
نمودار 1-1: نمودار مراحل تحقیق 11
شکل 2-1. رابطه بین مدیریت عملکرد و اندازه‌گیری عملکرد (May Leen Yu et al.,2009) 24
نمودار 1-2 : جایگاه و نقش نظام ارزیابی عملکرد در فرآیند توسعه منابع انسانی سازمان 29
شکل 2-2 بخش‌های سه گانه مدیریت راهبردی ]23[ 31
شکل 3- 2  الگوی مدیریت راهبردی فردآر. دیوید2004 ]24[ 32
شکل 4-2 چارچوب تحلیل SWOT 33
شکل 1-3 :سفری از ماموریت و چشم انداز ارزیابی عملکرد (David Parmeenter, 2007) 49
شکل 2-3  نقشه استراتژی (Kaplan and Norton, 2004) 50
شکل 3-3 مراحل پیاده سازی داشبورد مدیریت 55
شکل 1-4. نمودار چشم انداز استراتژی 62
شکل 2-4. ماتریس 2:  موقعیت استرات‍ژیک دانشگاه قم 73
شکل 3-4 (الف، ب، ج) شاخص های مالی 86
شکل 4-4 (الف، ب، ج، چ) شاخص های حوزه پژوهشی 88
شکل 5-4 (الف، ب، ج، چ،) شاخص های حوزه آموزشی 91
شکل 6-4 شاخص های BSC سازمان 92
شکل 1-5.  نمودار علت و معلومی همسویی دارایی های نا مشهود با اهداف سازمانی 98
فهرست جداول
جدول 1-3. نمونه ای از پرسشنامه های طراحی شده 52
جدول1-4.  عوامل حیاتی موفقیت سازمانی 64
جدول 2-4. ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) 68
جدول 3-4.  ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) 71
جدول 4-4. ماتریس تهدیدات، فرصت ها، نقاط قوت و نقاط ضعف 74
جدول5-4:  شاخص های گروه مالی 76
جدول6-4:  شاخص های گروه پژوهش و فنآوری 77
جدول7-4: شاخص های گروه آموزشی و اجرایی 78
جدول8-4:  شاخص ها و ارتباط آن با وجوه BSC 81
 
 
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

انتخاب یک سیستم مناسب ارزیابی عملکرد مدیریت منابع سازمانی در دانشگاه

انتخاب یک سیستم مناسب ارزیابی عملکرد مدیریت منابع سازمانی در دانشگاه

هدف از این پایان‌نامه بررسی مولفه های کلیدی ارزیابی عملکرد مدیریت اعضا هیات علمی دانشگاه بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات150
حجم1929 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx
دسته بندیمدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

انتخاب یک سیستم مناسب ارزیابی عملکرد مدیریت منابع سازمانی در دانشگاه

 
 
 
 
 
 
 
 
 
چکیده
وجود نظام ارزیابی عملکرد در سطوح مختلف به دلیل حصول اطمینان از انطباق عملکرد حوزه های مختلف سازمان با برنامه ها ، سیاست ها ، قوانین ، بخشنامه ها و استاندارد ها ضروری می نماید تا بدین ترتیب امکان مقایسه روند عملکرد واحدها در دوره های متوالی به منظور تشخیص ظرفیت ها ، توانایی ها ، زمینه های بهبود ، تعیین الگوهای مناسب ارتقاء کیفیت و تشویق واحدها به استفاده از تجارب موفق امکان پذیر گردد. 
 
 
در هر سازمان ، تشخیص شاخص‌های کلیدی و جاری ساختن نظام شاخص‌ها ، درک نقاط قابل‌بهبود آنان و درنهایت برنامه‌ریزی و اجرای بهبود از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.  در این پژوهش، که پژوهشی پیمایشی-کاربردی است که با تحلیل نقاط قوت ، ضعف ، فرصت و تهدید (SWOT) سازمان و نیز به کمک مدل کارت امتیازی متوازن (BSC ) ، مدلی جهت استخراج شاخص کلیدی دانشگاه قم  ارائه شده است .
 
 
اجرای "نظام شاخص‌های کلیدی نتیجه و عملکرد" در این سازمان نشان خواهد داد تا چه میزان در بهبود فرهنگ هدف‌گذاری و شاخص دهی سازمانی ایفای نقش کرده و این مسیر چگونه امتداد خواهد یافت. در انتها علاوه بر ارائه پیشنهاداتی به‌منظور اجرای هر چه‌بهتر این رویکرد، یادآور می‌شود هدف عمده این رویکرد ، سازمان‌دهی نظام شاخص‌های کلیدی سازمان به‌صورت لایه به لایه و با حرکت از سطوح عملیاتی (پروژه‌ها و برنامه‌ها) تا سطوح عالی(استراتژیک) بوده است. که در نهایت این شاخص ها توسط نرم افزار داشبورد مدیریتی Qlik View پیاده سازی گردید.
 
 
 
 
 
 
 
واژگان کلیدی :
کارت امتیازی متوازن
شاخص کلیدی نتیجه
شاخص کلیدی عملکرد
داشبورد مدیریتی
اهداف استراتژیک 
 
 
 
 

 

 

اهمیت و ضرورت تحقیق
بهبود مستمر عملکرد سازمان ها، نیروی عظیم هم‌افزایی ایجاد می‌کند که این نیروها می تواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصت های تعالی سازمانی شود. دولت ها و سازمان ها و مؤسسات، تلاش جلو برنده‌ای را در این مورد اعمال می کنند. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و شناسایی چالش های پیش روی سازمان و کسب بازخورد و اطلاع از میزان اجرای سیاست های تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد. تمامی موارد مذکور بدون اندازه‌گیری و ارزیابی امکان‌پذیر نیست.لرد کلوین ـ فیزیکدان انگلیسی ـ در مورد ضرورت اندازه‌‌گیری می‌گوید: «هرگاه توانستیم آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم اندازه گرفته و در قالب اعداد و ارقام بیان نماییم می‌توانیم ادعا کنیم درباره موضوع مورد بحث چیزهایی می‌دانیم. در غیر این صورت آگاهی و دانش ما ناقص بوده و هرگز به مرحله بلوغ نخواهد رسید».علم مدیریت نیز مبین مطالب مذکور است. هرچه را که نتوانیم اندازه‌گیری کنیم، نمی‌توانیم کنترل کنیم و هر چه را که نتوانیم کنترل کنیم، مدیریت آن امکان‌پذیر نخواهد بود. موضوع اصلی در تمام تجزیه و تحلیل های سازمانی، عملکرد بوده و بهبود آن مستلزم اندازه‌گیری است. از این رو، سازمانی بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نمی‌باشد.

 

 

 


همچنین صاحبنظران و محققین معتقدند که موضوعی اصلی در تمامی تجزیه و تحلیل های سازمانی ارزیابی عملکرد است و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد نباشد، مشکل است. ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد، موجب هوشمندی سیستم و برانگیختن افراد در جهت رفتار مطلوب می شود و بخش اصلی تدوین و اجرای سیاست سازمانی است.[1]  [9] اهمیت تحقیق این پایان نامه، اساساً به دلیل بررسی و تحلیل یک مسئله مهم در انتخاب یک سیستم مناسب ارزیابی عملکرد مدیریت منابع سازمانی در دانشگاه قم می باشد که به نیازهای خاص سازمان‌ پاسخ گوید. از جمله این نیازها، قابلیت اصلاح و تطبیق‌پذیری سیستم با تغییرات معمول و مرسوم در سازمان ها است.

 

 

گرایش سازمان ها به برنامه‌ریزی و استانداردسازی باعث شده است تا نیاز به سیستم هایی که بتواند تغییرات را درخود پذیرا شده و قابلیت انطباق با روال های جدید را پیدا نماید در سازمان ها احساس شود. بهبود مستمر عملکرد سازمان ها، نیروی عظیم هم‌افزایی ایجاد می‌کند که این نیروها می تواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصت های تعالی سازمانی شود. دولتها و سازمان ها و مؤسسات تلاش جلو برنده‌ای را در این مورد اعمال می کنند. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالش های پیش روی سازمان و کسب بازخورد و اطلاع از میزان اجرا سیاست های تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد. تمامی موارد مذکور بدون اندازه‌گیری و ارزیابی امکان‌پذیر نیست. ما بر این آمدیم که در مدیریت پرسنلی دانشگاه از جهت ارتقای سیستم که با ارزیابی مستمر و دقیق که در مطالب فوق هم ذکر شد بتوان به این اصول دست یافت تحقیق را شروع نمودیم، تا به اهداف پیشه رو دست یابیم. به خصوص در قسمت پژوهش اعضای محترم هیات علمی که می توان در این خصوص به نتایج بسیار مطلوب دست یافت.
 

 
 
 
 
به طور کلی  ارزیابی عملکرد،  فرایندی است که بوسیله آن کار کارکنان در فواصلی معین  و به طور رسمی مورد بررسی و سنجش قرار می گیرد ؛ منظور از ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی عبارت است از: سنجش منظم فعالیت های آموزشی / پژوهشی اساتید و تعیین میزان دستیابی به اهداف نظام آموزشی، که بر اساس معیار های از قبل تعیین شده صورت می گیرد . حال مسئله آن است که معیارهای موجود ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی، کافی نبوده و دارای کاستی هایی می باشد، بدین صورت که در نظام ارزیابی موجود فقط خواسته ها و انتظارات سیستم آموزشی لحاظ شده و نظر خود اساتید و دانشجویان مورد توجه قرار نگرفته است . لذا سوال اصلی تحقیق این است: معیار های مطلوب ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی کدامند؟
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش 1
1-1 مقدمه: 2
2-1  بیان مسئله 4
3-1. اهمیت و ضرورت تحقیق 7
4-1. جنبه ی جدید و نو آوری تحقیق : 8
5-1. اهداف تحقیق : 8
6-1. سوالات تحقیق : 9
7-1. جامعه آماری، روش  نمونه گیری و حجم نمونه گیری: 9
8-1. روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها : 10
9-1. روش گردآوری داده ها: 10
10-1. مراحل انجام تحقیق : 10
11-1. محدودیت تحقیق: 11
 
فصل دوم : ادبیات، مبانی نظری و پیشینه تحقیق 12
1-2 مقدمه : 13
2-2. هوش سازمانی 13
1-2-2. سیستم هوش تجاری به عنوان هسته تصمیم گیری 14

2-2-2. کاربرد هوش کسب و کار در سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی 15

3-2-2. نیازمندی های ارزیابی هوش تجاری در سیستم های برنامه ریزی منابع انسانی 16
3-2. ارزیابی عملکرد: 17

1-3-2 سیر تحول ارزیابی عملکرد 18

2-3-2. ارکان ارزیابی عملکرد چه چیزی باید مورد ارزیابی قرارگیرد؟ 19
3-3-2. ارزیابی چه زمانی صورت می پذیرد؟ 20
4-3-2. انواع ارزیابی 20
5-3-2. رویکردهای ارزیابی عملکرد 22

6-3-2. مراحل ارزیابی عملکرد 23

7-3-2. مدلهای ارزیابی عملکرد 23
8-3-2. ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد 24

9-3-2. نقش فناوری اطلاعات در ارزیابی عملکرد 25

4-2. مدیریت منابع انسانی 25
1-4-2. عملکردها مدیریت منابع انسانی 26

2-4-2. تشریح مدل جامع ارزیابی عملکرد منابع انسانی 26

3-4-2. الگوهای متداول ارزیابی عملکرد سازمان ها و دستگاه های اجرایی 26

4-4-2. جایگاه و نقش نظام ارزیابی عملکرد در فرآیند توسعه منابع انسانی سازمان 27

5- 2.  اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر سازمان 29
6-2. مدیریت راهبردی – برنامه ریزی راهبردی 30
7-2. مدل SWOT 32
8-2. مراحل پیاده سازی مدل  BSC 33
1-8-2.  تعیین اندازه سازمان 33
2-8-2. تجزیه و تحلیل موقعیت سازمان 33
3-8-2. تثبیت چشم انداز 34
4-8-2. تعیین استراتژی های سازمان 34
5-8-2. تعیین وجه های مناسب برای شرکت 34
6-8-2. تدوین اهداف استراتژیک برای جنبه های تعیین شده 34
9-2 کارت امتیاز متوازن 35
10-2 . شاخص 35
11-2. داشبورد 36
1-11-2. داشبوردها، اندازه گیری عملکرد سازمانی و مدیریت 38
2-11-2. اثرات پیاده سازی داشبورد بر سازمان 38

12-2. برای ارزیابی برنامه توسعه دانشگاه  میتوان دو نقش در نظر گرفت 38

1-12-2. ارزیابی  زمینه و محیط 39
2-12-2. ارزیابی درون داد 39
3-12-2. ارزیابی فرآیند 39
4-12-2. ارزیابی برون داد 39
5-12-2. مدیریت دانشگاهی 40
13-2. عناصر اصلی تشکیل دهنده آموزش عالی و تنگناهای موجود 41
14-2. هیات علمی 42
15-2. قوانین و مقررات و آیین نامه ها 42
16-2. حوزه های مرتبط با اعضای هیات علمی 43
1-16-2. فعالیت های فرهنگی - تربیتی – اجتماعی 43
2-16-2. فعالیت های آموزشی 43
3-16-2. فعالیت های پژوهشی و فناوری 43
4-16-2 فعالیت های علمی و اجرایی 43
5-16-2 شاخص های مالی 43
17-2. پیشینه 44
 
فصل سوم: روش تحقیق 46
1-3. مقدمه 47
2-3. روش تحقیق 47
3-3.  شناسایی و ارزیابی شاخص ها 48
4-3. جامعه و نمونه آماری 48
5-3. مراحل اجرای تحقیق 48
6-3. ابزار اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات 51
1-6-3. نرم افزارهای مورد استفاده : 51
2-6-3.  معرفی پرسشنامه 51
3-6-3 . آزمونها و تگنیک های آماری 52
4-6-3.  روایی و پایایی پرسشنامه 52
7-3. روایی/ اعتبار : 52
8-3. پایایی: 52
9-3. آزمون میانگین T-Student..........53
10-3. یکپارچگی داده ها 54
 
فصل چهارم: 56
1-4. مقدمه 57
2-4. چشم انداز 57
3-4. تحلیل ذینفعان 58
1-3-4. ذینفعان داخلی 58
2-3-4. ذینفعان خارجی 58
4-4. بیانیه ماموریت 58
5-4. ارزش های محوری 59
1-5-4. پاسداری از اصول و ارزش های اسلامی از طریق 59
2-5-4. تعهد به پیشرفت دانشگاه و کشور با اعتقاد به : 59
6-4. تعیین عناصر راهبردی 60
1-6-4. زمینه ها و حوزه های مورد نظر در اهداف 60
7-4. اهداف کلان کیفی 60
1-7-4. اهداف کلان بخش آموزش 60
2-7-4. اهداف کلان بخش پژوهش 60
3-7-4. اهداف کلان بخش مالی 61
8-4. تعیین جنبه های مدل ارزیابی امتیاز کارت متوازن : 61
1-8-4. فراگیران 62
2-8-4. مالی 62
3-8-4. فرآیند داخلی: 62
4-8-4. رشد و نوآوری: 62
9-4. عوامل حیاتی موفقیت 63
10-4. تعیین موقعیت راهبردی با توجه به ماتریس  (SWOT): 65
1-10-4. بررسی عوامل استراتژیک داخلی و خارجی : 65
2-10-4. ماتریس تحلیل نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهدید : 73
11-4. تدوین شاخص ها از چهار منظر مالی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی 75
12-4. استخراج سنجه های عملکرد : 80
1-12-4. شاخص های کلیدی عملکرد، شاخص های عملکردی، شاخص های نتیجه و شاخص های کلیدی نتیجه 80
13-4. ایجاد داشبوردهای مدیریتی 84
1-13-4. داشبوردهای مربوط به شاخص ها 84
2-13-4. داشبوردهای مربوط به شاخص های مالی 85
3-13-4. داشبوردهای مربوط به شاخص های  آموزشی 86
4-13- 4. داشبوردهای مربوط به شاخص های حوزه  پژوهشی 89
14-4. داشبوردهای مربوط به   BSC سازمان 91
 
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 93
1-5. مقدمه 94
2-5. نتایج 94
3-5. استراتژی و راهکار کاهش 95
1-3-5. استراتژی و راهکار رسوخ در بازار 96
2-3-5. استراتژی و راهکارها توسعه محصول 96
3-3-5. استراتژی و راهکار مشارکت 96
4-3-5. استراتژی و راهکار تنوع همگون 97
4-5. همسویی ابعاد نقشه راهبرد با راهبرد سازمان 97
5-5. محدودیت تحقیق 99
6-5. پیشنهاد‌ها 99
 
منابع و مراجع: 101
منابع فارسی : 101
منابع انگلیسی 103
 
پیوست ها.......107
 
فهرست شکل¬ها  و نمودارها
نمودار 1-1: نمودار مراحل تحقیق 11
شکل 2-1. رابطه بین مدیریت عملکرد و اندازه‌گیری عملکرد (May Leen Yu et al.,2009) 24
نمودار 1-2 : جایگاه و نقش نظام ارزیابی عملکرد در فرآیند توسعه منابع انسانی سازمان 29
شکل 2-2 بخش‌های سه گانه مدیریت راهبردی ]23[ 31
شکل 3- 2  الگوی مدیریت راهبردی فردآر. دیوید2004 ]24[ 32
شکل 4-2 چارچوب تحلیل SWOT 33
شکل 1-3 :سفری از ماموریت و چشم انداز ارزیابی عملکرد (David Parmeenter, 2007) 49
شکل 2-3  نقشه استراتژی (Kaplan and Norton, 2004) 50
شکل 3-3 مراحل پیاده سازی داشبورد مدیریت 55
شکل 1-4. نمودار چشم انداز استراتژی 62
شکل 2-4. ماتریس 2:  موقعیت استرات‍ژیک دانشگاه قم 73
شکل 3-4 (الف، ب، ج) شاخص های مالی 86
شکل 4-4 (الف، ب، ج، چ) شاخص های حوزه پژوهشی 88
شکل 5-4 (الف، ب، ج، چ،) شاخص های حوزه آموزشی 91
شکل 6-4 شاخص های BSC سازمان 92
شکل 1-5.  نمودار علت و معلومی همسویی دارایی های نا مشهود با اهداف سازمانی 98
فهرست جداول
جدول 1-3. نمونه ای از پرسشنامه های طراحی شده 52
جدول1-4.  عوامل حیاتی موفقیت سازمانی 64
جدول 2-4. ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) 68
جدول 3-4.  ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) 71
جدول 4-4. ماتریس تهدیدات، فرصت ها، نقاط قوت و نقاط ضعف 74
جدول5-4:  شاخص های گروه مالی 76
جدول6-4:  شاخص های گروه پژوهش و فنآوری 77
جدول7-4: شاخص های گروه آموزشی و اجرایی 78
جدول8-4:  شاخص ها و ارتباط آن با وجوه BSC 81
 
 
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیات علمی دانشگاه‌ بیرجند

کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیات علمی دانشگاه‌ بیرجند

هدف از این پایان نامه کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیات علمی دانشگاه‌ بیرجند در حوزه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی آنان می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات187
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیروانشناسی،علوم تربیتی واجتماعی

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی

کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیات علمی دانشگاه‌ بیرجند در حوزه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی آنان

 
 
 
 
 
چکیده
مدیریت دانش شخصی به عنوان راهبردی مهم در بهبود کمی و کیفی فعالیت های اعضای هیأت علمی و کاربرد مؤثرتر و کارامدتر دانش در محیط های دانشگاهی توجه اندکی از سوی جامعه علمی کشور را به خود جلب کرده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نحوه کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند در حوزه فعالیت های آموزشی و پژوهشی آنان انجام شده است. در این پژوهش، مدیریت دانش به عنوان مجموعه ای از فرایندها شامل شکل گیری، سازماندهی، تبادل و کاربرد تعریف می شود که دانش را برای بهینه سازی و نیل به اهداف و رسالت های دانشگاه مورد استفاده قرار می‏دهد. 
 
روش این پژوهش، پیمایشی و جامعه آماری آن اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند بودند. تعداد نمونه 149 نفر بود که با استفاده از روش تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب و مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته بسته پاسخ و باز پاسخی با 77 گویه بوده که ضریب پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 92/0 به دست آمده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که ارتباط بین سابقه کار و دو مؤلفه مدیریت دانش، یعنی سازماندهی و تبادل دانش به لحاظ آماری در سطح 1% معنی دار بود اما در مؤلفه های شکل گیری و کاربرد دانش این ارتباط معنی دار نبود. 
 
در تمامی مؤلفه-های مدیریت دانش، اعضای هیأت علمی با مدرک تحصیلی دکتری میانگین نمره بالاتری نسبت به اعضای هیأت علمی کارشناسی ارشد داشتند اما بررسی سطح معنی داری آزمون برای هر یک از مؤلفه ها نشان داد این برتری تنها برای تبادل و انتشار و کل مدیریت دانش در سطح 1% معنی دار بود. هم چنین یافته های پژوهش نشان داد اعضای هیأت علمی که دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارند در همه مؤلفه های مدیریت دانش (به جز تجزیه و تحلیل) و کل آن نسبت به گروهی که دانشجوی تحصیلات تکمیلی ندارند از میانگین نمره بالاتری برخوردارند ولی این تفاوت به لحاظ آماری تنها در مؤلفه تبادل و انتشار و کل مدیریت دانش در سطح 1% معنی دار بود. 
 
تفاوت در شکل گیری دانش (تولید) و میزان مدیریت دانش نیز در بین اعضای هیأت علمی دانشکده های مختلف در سطح 1% معنی دار بود اما در سایر مؤلفه های مدیریت دانش تفاوت معنی داری به لحاظ آماری بین اعضای هیأت علمی دانشکده های مختلف دانشگاه بیرجند وجود نداشت. هم چنین یافته های پژوهش نشان داد که گر چه اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند در مؤلفه های شکل گیری و سازماندهی دانش با میانگین نمره بالاتر از 3 در مقیاس لیکرت از وضعیت مناسبی برخوردار بودند ولی در مؤلفه هایی مانند تبادل و انتشار، خصوصاً در روش های گروهی، با میانگین نمره کم تر از 2 عملکرد رضایت بخشی نداشتند.
 
 
 
واژگان کلیدی:
آموزش عالی
اعضای هیأت علمی
مدیریت دانش شخصی
 
 
 
 مقدمه
دانش و مدیریت آن همیشه برای توسعه و پیشرفت در طول تاریخ اساسی و ضروری بوده است. این واقعیت به همراه تأثیر متقابل و پیچیده نیروهای اجتماعی، اقتصادی و فناوری اهمیت دانش و مدیریت آن را تحکیم می نماید. از آن جایی که دانش همیشه قدرت است، امروزه هیچ تغییری در خصوص اهمیت دانش ایجاد نشده است اما تغییر در مورد چگونگی مدیریت دانش ناشی از اطلاعات انبوه و سرعت بخشیدن به تولید دانش، حتمی و ضروری است. تغییرات عمیق در دنیای ما نشانگر نیاز به تغییر شکل دانش محور نظام های کنونی در هر بخش و ایجاد فضاها و ساختارهای جدید است. اقتصاد و جامعه دانش محور نو ظهور، دانش را به عنوان پربارترین منبع و یادگیری را به عنوان پربارترین فرایند اقتصادی برجسته می کند. در نتیجه مبنای سرمایه از سرمایه های ملموس سنتی به یک سرمایه نا ملموس مانند نوآوری در کاربرد مؤثر دانش و منابع سرمایه انسانی تبدیل می شود (گورباز ، 2008). 
 
اگر چه امروزه دانش به عنوان یک منبع ارزشمند و راهبردی و نیز به عنوان یک دارایی مطرح شده است، ولی ارائه محصولات و خدمات با کیفیت مناسب و اقتصادی بدون مدیریت و استفاده صحیح از این منبع ارزشمند امری سخت و در مواردی غیر ممکن است (میتال2، 2008). از نظر نوناکا3 دانش مفهومی چند وجهی با معانی چند لایه است و یکی از منابع بسیار مهم و ارزشمندی محسوب می شود که به کسب و حفظ قابلیت رقابتی بودن و مزیت های سازمان ها کمک می کند و فقط آن دسته از سازمان هایی در این مسیر رقابت حرکت خواهند کرد که بتوانند مفهوم پیچیده دانش را به  خوبی مدیریت کنند (قربانی زاده، 1387، ص144). بنابراین مدیریت دانش، در دنیای تجاری رقابتی می تواند موفقیت و پیشرفت سازمان را تضمین کند. مدیریت دانش اقدامی است که به واسطه آن دانش به شکلی قابل استفاده در دسترس قرار گرفته و مورد بهره برداری واقع می شود. به بیان دیگر، «مدیریت دانش» به این سؤال پاسخ می دهد که «چگونه می توانیم آن چه را که از قبل می دانیم، به پایگاه دانش مفید تبدیل کنیم؟» (قربانی زاده، 1387، ص 145).
 
از طرف دیگر، از آن جایی که مدیریت دانش تبدیل به ابزاری کلیدی در محیط رقابتی کسب و کار شده است، این شاخه نو ظهور علمی سعی در یافتن جایگاه خود در زمینه های آموزشی و پژوهشی دارد. نقش مهم دانشگاه به عنوان نهادی برای تفکر انتقادی، جایی که دانش به عنوان منبع ایجاد ارزش گسترش می یابد و به طور وسیعی در سراسر سازمان منتشر می شود، قابل انکار نیست در عین حال لازم است فرهنگ خلاقیت ایجاد شده و دانش از طریق روش های آموزش و یادگیری انتقال داده شود چرا که هدف هر دانشگاه تدارک محیطی است که در آن کارکنان و دانشجویان، مهارت ها، درک و ارزش های مشترک برای تحصیلات دانشگاهی را گسترش می دهند. هدف عمده دانشگاه پرورش فارغ التحصیلانی شایسته است که باید دارای قدرت تحلیل، مهارت حل مشکلات و درک میان فردی به عنوان بخشی از پیشرفت های یادگیری خود باشند و بدین وسیله به آرمان ملت در ساخت جامعه ای دانش محور کمک نمایند (محی-الدین  و همکاران، 2007).
پژوهش های انجام شده در مورد جایگاه مدیریت دانش در دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی نشان می دهند که هر چند و در کمال تعجب، موضوعات مربوط به مدیریت دانش در دانشگاه ها تنها در سال های اخیر مورد توجه قرارگرفته است ولی در حال حاضر این موضوعات از چشم انداز غالبی در پژوهش هایی که پیوسته در این زمینه گزارش می شوند، برخوردار است (لینتر و واردن2، 2004).
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1  مقدمه 2
1-2  بیان مسأله 3
1-3  اهمیت و ضرورت پژوهش 5
1-4  اهداف 6
1-4-1 هدف کلی 6
1-4-2 اهداف جزئی 7
1-5  سؤالات 7
1-5-1 سؤال کلی 7
1-5-2 سؤالات جزئی 7
1-6  فرضیه های پژوهش 7
1-7  تعریف اصطلاحات پژوهش 8
1-7-1 تعاریف نظری 8
1-7-2 تعاریف عملیاتی 10
 
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1  مقدمه 12
2-2  تعاریف و مبانی نظری 13
2-2-1 سیر تحول مدیریت دانش 13
2-2-2 مفاهیم پایه در مدیریت دانش 14
2-2-3  مفهوم داده 14
2-2-4  مفهوم اطلاعات 14
2-2-5  مفهوم دانش 15
2-2-6  انواع دانش 16
2-3  معناسازی و دانش آفرینی 17
2-4  مفهوم مدیریت دانش 20
2-5 عوامل مؤثر در مدیریت دانش 22
2-5-1  نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش 22
2-5-2  نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش 23
2-5-3  نقش مدیریت در مدیریت دانش 24
2-6  شیوه های (مؤلفه های) مدیریت دانش 24
2-7  ابعاد مدیریت دانش 27
2-7-1   مدیریت دانش سازمانی 27
2-7-2   مدیریت دانش شخصی 28
2-8  جایگاه و ضرورت به کارگیری مدیریت دانش در مؤسسات آموزش عالی 30
2-9  پیامدهای اقتصادی، فنی و اجتماعی مدیریت دانش در آموزش عالی  33
2- 10  نقش مدیریت دانش در برنامه ریزی درسی و فعالیت های آموزشی اعضای هیأت علمی 35
2- 11  مرور پیشینه پژوهش 40 
2- 12  نتیجه گیری  43 
 
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1  مقدمه 46
3-2  نوع و روش پژوهش 46
3-3  جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری 46
3-4  ابزار و روش های گردآوری اطلاعات 48
3-5  روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات  49
3-6  روش تجزیه و تحلیل داده ها 50
 
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش
4-1  مقدمه 52
4-2  داده های جمعیت شناختی 52
4-2-1  مدرک تحصیلی 53
4-2-2  جنسیت 53
4-2-3  رتبه دانشگاهی 54
4-2-4  دانشکده 55
4-2-5  سابقه کار 56
4-2-6  فعالیت در حوزه تحصیلات تکمیلی 57
4-3  تحلیل داده ها 58
4-3-1 ارائه اطلاعات توصیفی 58
4-3-1-1 پاسخ به پرسش 1 (شکل گیری دانش) 58
4-3-1-2 پاسخ به پرسش 2 (سازماندهی دانش) 61
4-3-1-3  پاسخ به پرسش 3 (تبادل و انتشار دانش) 62
4-3-1-4  پاسخ به پرسش 4 (کاربرد دانش) 63
4-3-2     تحلیل استنباطی داده ها 64
4-3-2-1  آزمون فرضیه اول  64
4-3-2-2  آزمون فرضیه دوم  64
4-3-2-3  آزمون فرضیه سوم  65
4-3-2-4  آزمون فرضیه چهارم  66
4-3-2-5  بررسی تفاوت مدیریت دانش اعضای هیأت علمی به تفکیک رتبه دانشگاهی 68
4-3-2-6  بررسی تفاوت مدیریت دانش اعضای هیأت علمی به تفکیک جنسیت 71
 
فصل پنجم:  نتیجه گیری و بحث
5-1  مقدمه 73
5-2  خلاصه پژوهش 73
5-3  خلاصه نتایج حاصل از پاسخ به سؤالات و آزمون فرضیه های پژوهش 74
5-3-1 پرسش ها 74
5-3-2 خلاصه نتایج فرضیه های پژوهش  75
5-4     بحث و نتیجه گیری 76
5-4-1  بحث و بررسی نتایج مربوط به کل دانشگاه 76
5-4-2  بحث و بررسی مؤلفه های مدیریت دانش در دانشکده-ها 84
5-4-2  بحث و بررسی فرضیه ها 87
 
 
5-5  پیشنهادات 90
5-6  محدودیت ها 91
 
فهرست منابع
الف. منابع فارسی 93
ب. منابع انگلیسی 95
 
پیوست 100
 پرسش نامه 101
چکیده انگلیسی 110
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست جدول ها
جدول2-1  گاه شمار مدیریت دانش 14
جدول2-2  کاربرد و مزایای مدیریت دانش برای فرایند تحقیق و پژوهش 37
جدول2-3  کاربرد و مزایای مدیریت دانش برای فرایند ایجاد برنامه درسی 38
جدول2-4  کاربرد و مزایای مدیریت دانش برای خدمات دانشجویان و فارغ التحصیلان 39
جدول3-1  توزیع جامعه آماری پژوهش بر مبنای دانشکده و رتبه علمی استاد 47
جدول4-1  توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس مدرک تحصیلی 53
جدول4-2  توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس جنسیت 53
جدول4-3  تعداد اعضای هیأت علمی به تفکیک جنسیت و مدرک تحصیلی 54
جدول4-4  توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس رتبه دانشگاهی 54
جدول4-5  توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی به تفکیک دانشکده 55
جدول4-6  توزیع فراوانی اعضای هیأت به تفکیک فعالیت در حوزه تحصیلات تکمیلی 57
جدول4-7  سهم منابع استفاده شده توسط اعضای هیأت علمی در اکتساب دانش 58
جدول4-8  بررسی چگونگی تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی توسط اعضای هیأت علمی 59
جدول4-9  میزان و سهم هریک از روش های مختلف استفاده شده توسط اعضای ... در تولید دانش 60
جدول4-10 سهم هریک از شکل های مختلف استفاده شده توسط اعضای ... در سازماندهی دانش 61
جدول4-11 سهم هریک از روش های استفاده شده توسط اعضای ... در تبادل و انتشار دانش 62
جدول4-12 سهم هریک از روش های استفاده شده توسط اعضای هیأت علمی در کاربرد دانش 63
جدول4-13 آزمون تی در مورد بررسی تفاوت میزان مدیریت دانش اعضای هیأت علمی به تفکیک مدرک تحصیلی 64
جدول4-14 آزمون تی در مورد بررسی تفاوت میزان مدیریت دانش اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند به تفکیک فعالیت در حوزه تحصیلات تکمیلی  65
جدول4-15 نتایج تفضیلی آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در مورد مقایسه تفاوت میانگین مدیریت دانش اعضای هیأت علمی به تفکیک دانشکده 66
جدول4-16 نتایج آزمون تعقیبی LSD در مورد مقایسه تفاوت میانگین مدیریت دانش اعضای هیأت علمی به تفکیک دانشکده 68
جدول4-17 نتایج تفضیلی آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در مورد بررسی تفاوت مدیریت دانش اعضای هیأت علمی به تفکیک رتبه دانشگاهی 69
جدول4-18 نتایج آزمون تعقیبی LSD در مورد مقایسه تفاوت میانگین مدیریت دانش اعضای هیأت علمی به تفکیک رتبه دانشگاهی 70
جدول4-19 آزمون تی در مورد بررسی تفاوت مدیریت دانش اعضای..... به تفکیک جنسیت 71
 
 
 
 
فهرست نمودارها
نمودار 2-1  چرخه دانش سازی بارتون 18
نمودار 2-2  چرخه تکاملی دانش شخصی 19
نمودار 2-3  چرخه دانش شخصی 19
نمودار 2-4  فرایند کلی دانش آفرینی در دانشگاه ها 20
نمودار 2-5  چرخه مؤلفه های مدیریت دانش 26
نمودار 2-6  طراحی ابتکارات مدیریت دانش 32
نمودار 3-1  توزیع جامعه آماری پژوهش بر مبنای دانشکده و رتبه علمی استاد 47
نمودار 4-1  توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس مدرک تحصیلی 53
نمودار 4-2  توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس جنسیت 54
نمودار 4-3  توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس رتبه دانشگاهی 55
نمودار 4-4  توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی به تفکیک دانشکده 56
نمودار 4-5  توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس سابقه کار 56
نمودار 4-6  توزیع فراوانی اعضای هیأت به تفکیک فعالیت در حوزه تحصیلات تکمیلی 57
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

ارزیابی امکان استفاده از بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه

ارزیابی امکان استفاده از بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه

هدف از این پایان نامه امکان سنجی اجرای بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات151
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیحسابداری

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری

ارزیابی امکان استفاده از بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه آزاد واحد شهر ری

 
 
 
 
 
چکیده: 
این تحقیق با هدف امکان سنجی اجرای بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری  به عمل آمده است. به این منظور بر اساس مدل شه ((sheh ، طبقه بندی سه گانه ای از میزان توانایی (توانایی ارزیابی عملکرد، توانایی نیروی انسانی و توانایی فنی)، میزان اختیارات (اختیار سازمانی، اختیار قانونی و اختیار رویه ای) و  میزان پذیرش (پذیرش سیاسی، پذیرش مدیریتی و پذیرش انگیزشی) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری مورد بررسی قرار گرفت.
 
 تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، از نوع توصیفی- پیماشی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه معاونین دانشگاه، روسای دانشکده ها و مدیران و کارشناسان حسابداری و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری به تعداد 78 نفر بودند که با پرسشنامه محقق ساخته مورد مطالعه قرار گرفتند. برای سنجش پایایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آلفای کرونباخ بدست آمده برای میزان توانایی بودجه ریزی عملیاتی 0/85، میزان اختیارات 0/77 و میزان پذیرش بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری0/81محاسبه گردید. نتایج حاصل آزمون t تک گروه نشان داد، هر سه عامل توانایی، اختیار و پذیرش (در سطح معنا داری 0.01>p ) برای استقرار بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری وجود دارد. همچنین بر اساس یافته های آزمون فریدمن، از میان عوامل مورد مطالعه؛ پذیرش مدیریتی، توانایی نیروی انسانی و توانایی فنی از مهم ترین عوامل استقرار بودجه ریزی عملیاتی در این واحد، می باشند.  
 
 
 
واژگان کلیدی:
مدل شه
بودجه ریزی عملیاتی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری
 
 
 
مقدمه:
طی سالهای  اخیر  فشارهای  فزایند ه ای  در  زمینه  نظارت مالی  بر  سازما ن ها، تقریبا   در  تمامی کشورهای جهان  به  چشم  می خورد.  این فشارها  ناشی از  محدودیت  منابع ،  افزایش حساسیت های جامعه و گرایش سیاستمداران  در جلب رضایت  مردم   به  منظور  ارائه  عملکرد  مثبت  در  جهت  کسب  مقبولیت، مشروعیت و پاسخگویی در راستای  بهبود  مدیریت  بر  منابع  مالی  بوده  است   . بسیاری  از  کشورهای توسعه یافته  و در حال توسعه  دنیا  در تلاشند  نظام بودجه ریزی خود را  در  یک  فرآیند  بهبود  یا  تغییر  به  یک نظام  عملکرد محور  یا  عملیاتی  که  در  آن  ارتباط  بین  اعتبارات  بودجه ای  و عملکرد  دستگاههای  اجرایی شفاف   و  قابل  درک  است،  نزدیکتر سازند  و از  این  طریق  پشتوانه  اطلاعاتی معتبر  و  قابل  اطمینانی  برای تصمیمات  بودجه ای فراهم آورند)حسن آبادی و نجارصراف، 1387). 
 
در واقع بودجه ریزی  عملیاتی، ابزار مدیریتی سودمندی به شمار می آید که  برای تولید  و  تبادل  اطلاعات  حال  و آتی  بر اساس شاخص ها و استانداردهای  عملکردی  به  منظور تنظیم بودجه برای برآورد و سنجش عملکرد سازمانها ضروری می باشد. دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نیز که  مسئول  کشف  و نشر دانش  و فراهم سازی آموزش  و  یادگیری عالی برای تربیت نیروی انسانی متخصص و کمک به توسعه جوامع هستند،  به عنوان یک نظام (سیستم) از چندین  زیر نظام تشکیل شده اند که  اساسی ترین نظام  مدیریتی آن  نظام  مالی است (ساکتی و سعیدی، 1386). استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی در نظام مالی دانشگاه ها عوامل اثر بخشی و صرفه جویی را به  ابعاد  سنتی بودجه   ریزی  اضافه  می کند.
 
اهمیت موضوع فوق موجبات توجه و اصلاحات اخیر در نظام بودجه ای دانشگاه های کشور و حرکت به سوی بودجه عملیاتی را نشان می دهد. به طوری که در قانون برنامه چهارم توسعه، دانشگاه ها نه تنها باید نظام بودجه ریزی خود را از بودجه ریزی برنامه ای به بودجه ریزی عملیاتی تغییر دهند بلکه (در اجرای بند الف ماده 49 این قانون)، موسسه های آموزش عالی ملزم به تهیه بودجه عملیاتی به منظور دستیابی به بهای تمام شده فعالیت های آموزشی و پژوهشی و تعیین هزینه سرانه دانشجو در رشته های مختلف به منظور تامین منابع مالی هستند.
از سوی دیگر به استناد این ماده، قانون برنامه چهارم توسعه کشور که اعتبارات هزینه ای دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی دولتی براساس قیمت تمام شده به آنها اختصاص خواهد یافت و با توجه به توسعه همه جانبه موسسه های آموزش عالی در کشور، نیاز به بهبود شیوه های کنترل و مدیریت منابع مالی در آن احساس بیشتری می شود. این امر می تواند موجب تمرکز بیشتر دانشگاه ها به مقوله کارآیی و اثربخشی منابع مالی شود. تنها راه تحقق این اهداف استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی در موسسه های آموزش عالی عنوان شده است. ویژگی و وجه تمایز این نظام از نظام بودجه ریزی موجود، تاکید روی اهداف، نتایج و محصول هر یک از اقلام هزینه ای و افزایش قدرت پاسخگویی دانشگاهها است.
 
 دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان یکی از موسسه های آموزش عالی از این امر مستثنی نمی باشد و تغییر در نظام بودجه ریزی این دانشگاه به مثابه سایر دانشگاه های کشور  امری  ضروری  به  نظر می آید .بر اساس این تحقیق در پی مشخص نمودن عوامل متعددی نظیر میزان شناخت و دانش مدیران و کارشناسان نسبت به این نظام و سایر عوامل انسانی و رفتاری مرتبط با استقرار بودجه عملیاتی و همچنین مشکلات و موانع و ظرفیت های  موجود برای استقرار بودجه ریزی عملیاتی می باشد.
با توجه به مطالعات نظری و شرایط موجود در موسسه های آموزش عالی کشور می توان امکان استواری بودجه ریزی عملیاتی را در قالب سه عامل پذیرش، توانایی و اختیار تقسیم بندی نمود. عامل پذیرش شامل پذیرش سیاسی، پذیرش مدیریتی و پذیرش انگیزشی می باشد. عامل توانایی نیز از سه گروه توانایی فنی،توانایی ارزیابی عملکرد و توانایی انسانی تشکیل می گردد. همچنین عامل اختیار نیز شامل اختیار قانونی، اختیار رویه ای واختیار سازمانی می باشد. لذا در این تحقیق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری از بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب گردید تا امکان استقرار بودجه ریزی عملیاتی در این دانشگاه مورد مطالعه قرار گیرد.  
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1) بیان مسئله تحقیق 2
1-2) اهمیت موضوع تحقیق 4
1-3) اهداف تحقیق  4
1-4) سئوالات و فرضیه های تحقیق 4
1-5) چارچوب نظری تحقیق
1-6) مدل تحقیق 
1-7)تعریف عملیاتی متغیرها و واژه های کلیدی
1-8) روش تحقیق
1-9) قلمرو تحقیق  
1-10) جامعه آماری مورد مطالعه و حجم نمونه 5
 
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق
بخش اول: مبانی نظری تحقیق
2-1) تاریخچه بودجه
2-1-1) تعاریف بودجه
2-1-2) تعاریف بودجه از دیدگاه قانونی
2-1-3) مراحل بودجه ریزی در ایران
2-1-3-1) مرحله تهیه ، تنظیم و پیشنهاد بودجه
2-1-3-2) مرحله تصویب بودجه
2-1-3-3) مرحله اجرای بودجه
2-1-3-4) مرحله نظارت بر بودجه
2-1-4) بودجه ریزی برنامه ای
2-1-5) نظام بودجه ریزی مدیریت بر مبنای هدف  
2-1-5-1) نظام بودجه ریزی مدیریت بر مبنای هدف  در امریکا
2-1-6)نظام بودجه ریزی بر مبنای صفر
2-1-7) مزایای بودجه ریزی بر مبنای صفر در مقایسه با بودجه ریزی سنتی
2-1-8) نظام بودجه ریزی بر مبنای صفر در امریکا
2-1-9) نظام بودجه ریزی افزایشی  22
2-1-10) مزایا و معایب بودجه ریزی افزایشی 38
2-2) بودجه ریزی عملیاتی 39
2-2-1) تعریف بودجه ریزی عملیاتی 39
2-2-2)تعریف بوجه عملیاتی از دیدگاه کمیسیون هوور 40
2-2-3) انواع بودجه ریزی عملیاتی 40
2-2-4) مبانی قانونی بودجه ریزی عملیاتی  41
2-2-5) اجرای بودجه عملیاتی 45
2-2-5-1) حسابداری قیمت تمام شده 46
2-2-5-2) روش اندازه گیری کار
2-2-6) تحقق بودجه ریزی عملیاتی 47
2-2-7) اهداف بودجه ریزی عملیاتی 49
2-2-8) ویژگیهای بودجه ریزی عملیاتی 50
2-2-9)  اصول و مفاهیم هزینه یابی محصول 51
2-2-10) فواید بودجه ریزی عملیاتی  54
2-2-11) الزامات بودجه ریزی عملیاتی 55
2-2-11-1) جلب موافقت و تعهد نقش آفرینان اصلی 55
2-2-11-2) تنظیم برنامه زمانی برای اجرا 55
2-2-11-3) تامین آموزشهای لازم  56
2-2-11-4) بررسی و توسعه برنامه های راهبردی 57
2-2-11-5) ایجاد سیستم اطلاعات و حسابداری قیمت تمام شده 58
2-2-11-6) ارزیابی عملکرد و گزارش نتایج 59
2-2-11-7) فراهم کردن زمینه های مدیریتی  60
2-2-11-8) اقدامات نهایی
2-2-12) موانع بودجه ریزی عملیاتی 
2-2-13) بودجه ریزی عملیاتی در موسسه های آموزش عالی
2-2-14) محاسبه هزینه تمام شده فعالیتهای موسسه های آموزش عالی
2-2-15) مشکلات بودجه ریزی عملیاتی در موسسه های آموزش عالی 60
بخش دوم :  پیشینه تحقیق 70
2-3-1) پژوهش اول 70
2-3-2) پژوهش دوم 71
2-3-3) پژوهش سوم 72
2-3-4) پژوهش چهارم 73
 
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
3-1) نوع مطالعه 76
3-2 )روش تحقیق  76
3-3) جامعه مورد مطالعه و حجم نمونه 76
3-4) فرضیات تحقیق  77
3-5) ابزار گردآوری اطلاعات 77
3-5-1) مطالعه اسناد وکتابخانه ای  77
3-5-2) پرسشنامه 78
3-6)سنجش روایی و پایایی ابزار پژوهش 79
3-7) روشهای تجزیه و تحلیل داده ها 80
3-7-1) آمارتوصیفی 80
3-7-2) آمار استنباطی  80
 
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
4-1) مقدمه 82
4 -2) توصیف جمعیت شناختی پاسخگویان 82
4-2-1) توزیع فراوانی و درصد شرکت کنندگان در پژوهش  82
4-2-2) سن پاسخگویان شرکت کنندگان در پژوهش 83
4-2-3) جنسیت شرکت  کنندگان در پژوهش 83
4-2-4) میزان تحصیلات پاسخگویان 84   
4-2-5) سابقه کار کارکنان شرکت کنندگان در پژوهش 84
4 -3) بررسی متغیر های مرتبط با بودجه ریزی عملیاتی 84
4-3-1)بررسی توزیع فراوانی پاسخهای مرتبط با توانایی بودجه ریزی عملیاتی  84
4-3-2)بررسی توزیع فراوانی پاسخهای مرتبط با اختیارات بودجه ریزی عملیاتی 85
4-3-3)بررسی توزیع فراوانی پاسخهای مرتبط با پذیرش بودجه ریزی عملیاتی 87
4-3-4)بررسی آماری متغیرهای مرتبط با بودجه ریزی عملیاتی 88
4-4) آزمون فرضیات تحقیق 90
4-4-1)آزمون tتک نمونه ای  90
4-4-2)آزمون فریدمن  93
 
فصل پنجم: نتیجه گیری،بحث و پیشنهادها
5-1)مقدمه 98
5-2)خلاصه 98
5-3)یافته های حاصل از آمار توصیفی 100
5-4)بررسی آماری متغیرهای مرتبط با بودجه ریزی عملیاتی 101
5-5)یافته های حاصل از آمار استنباطی 102
5-6)بحث در مورد نتایج تحقیق 104
5-7)پیشنهادها 106
فهرست منابع 110
                                                
 
 
 
 
فهرست جداول
جدول (3-1): مشخصات پرسشنامه بر حسب شماره سوالات مربوط به متغیرهای تحقیق 78
جدول(3-2): ضرایب پایایی پرسشنامه(آلفای کرونباخ)، برای متغیرهای پژوهش 79
جدول (4-1): توزیع فراوانی و درصد شرکت کنندگان در پژوهش 82
جدول(4-2) توزیع فراوانی گروه های سنی پاسخگویان 83
جدول(4-3) توزیع فراوانی جنسیت پاسخگویان 83
جدول(4-4) میزان تحصیلات پاسخگویان 84
جدول(4-5) توزیع فراوانی سابقه کار پاسخگویان 84
جدول(4-6 ) توزیع فراوانی پاسخ های مرتبط با توانایی بودجه ریزی عملیاتی 85
جدول(4-7 ) توزیع فراوانی پاسخ های مرتبط با اختیارات بودجه ریزی عملیاتی 86
جدول(4-8 ) توزیع فراوانی پاسخ های مرتبط با پذیرش بودجه ریزی عملیاتی 87
جدول (4-9): تعداد،میانگین،میانه،مد، انحراف معیار، کجی، کشیدگی، بیشترین و کمترین نمره بودجه ریزی عملیاتی   88
 
جدول (4-10): نتایج آزمون t تک نمونه ای برای تأثیرگذاری عوامل بر بودجه ریزی عملیاتی 90
جدول (4-11) نتایج حاصل از آزمون مقایسه میانگین t برای بررسی اختلاف بین نظرات مدیران و کارشناسان مرد و زن در ارتباط با اجرای بودجه ریزی عملیاتی 92
جدول(4-12) نتیجه حاصل از آزمون فریدمن، برای الویت بندی پاسخ های مرتبط با توانایی بودجه ریزی عملیاتی 93
جدول(4-13) نتیجه حاصل از آزمون فریدمن، برای اولویت بندی پاسخ های مرتبط با توانایی بودجه ریزی عملیاتی 94
جدول(4-14) نتیجه حاصل از آزمون فریدمن، برای الویت بندی پاسخ های مرتبط با اختیارات بودجه ریزی عملیاتی 95
جدول(4-15) نتیجه حاصل از آزمون فریدمن، برای الویت بندی پاسخ های مرتبط با میزان پذیرش
 بودجه ریزی عملیاتی 96
 
 
 
فهرست نمودارها
نمودار (4-1): توزیع فراوانی شرکت کنندگان در پژوهش 82
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دانلود فایل پاورپوینت آموزشی و قابل ویرایش عضلات مچ پا و پا (muscles of the ankle & foot)


دانلود فایل پاورپوینت آموزشی و قابل ویرایش عضلات مچ پا و پا (muscles of the ankle & foot)

دانلود فایل پاورپوینت آموزشی و قابل ویرایش عضلات مچ پا و پا (muscles of the ankle foot)

دانلود دانلود فایل پاورپوینت آموزشی و قابل ویرایش عضلات مچ پا و پا (muscles of the ankle & foot)

دانلود فایل پاورپوینت آموزشی و قابل ویرایش عضلات مچ پا و پا (muscles of the ankle foot)
دسته بندی تربیت بدنی
فرمت فایل pptx
حجم فایل 1328 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25

دانلود فایل پاورپوینت آموزشی و قابل ویرایش نام انگلیسی و معرفی عضلات مچ پا و پا (muscles of the ankle & foot) شامل 25 صفحه اسلاید و تصاویر آموزشی و مطالب مفید : ساق قدامی ، باز کننده بلند شست پا ، نازک نی یی طرفی، نازک نیی کوتاه و بلند و بی طرفی ، بازکننده بند انگشتان ، تاکننده بلند انگشتان ، دورکننده انگشت کوچک ، مربع کف پایی ، تاکننده کوتاه شست ، بین استخوانی کف پایی ، بین استخوانی کف پایی ، بازکننده کوتاه انگشتان و شست جهت ارئه کنفرانس در کلاسهای آموزشی می باشد.

دانلود دانلود فایل پاورپوینت آموزشی و قابل ویرایش عضلات مچ پا و پا (muscles of the ankle & foot)