پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی با عنوان بررسی ارتباط بین تیپ‌های شخصیتی (درون‌گرا ـ برون‌گرا)

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی با عنوان بررسی ارتباط بین تیپ‌های شخصیتی (درون‌گرا ـ برون‌گرا) و سبک مدیریت (آمرانه ـ مشارکتی) مدیران دانشگاه

دانشگاه همانند سایر سازمان‌های رسمی دارای ساختار، مدیریت و منابع انسانی و مادی می‌باشد ولی علیرغم همه سازمان‌ها، دانشگاه نهادی است که درونداد، فراگرد و برونداد آن انسان است و این امر ایجاب می‌کند


مشخصات فایل
تعداد صفحات205
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیروانشناسی،علوم تربیتی واجتماعی

توضیحات کامل

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی

بررسی ارتباط بین تیپ‌های شخصیتی (درون‌گرا ـ برون‌گرا) و سبک مدیریت (آمرانه ـ مشارکتی) مدیران دانشگاه تهران همرا با پاورپوینت کامل

 
 
 
چکیده:
دانشگاه همانند سایر سازمان‌های رسمی دارای ساختار، مدیریت و منابع انسانی و مادی می‌باشد ولی علیرغم همه سازمان‌ها، دانشگاه نهادی است که درونداد، فراگرد و برونداد آن انسان است و این امر ایجاب می‌کند تا شیوه مدیریت و رهبری ویژه‌ای در دانشگاه اعمال گردد. پژوهش حاضر با هدف پاسخ دادن به این سؤال که آیا بین تیپ‌های شخصیتی (درون‌گرا و برون‌گرا) و سبک مدیریتی (آمرانه – مشارکتی) مدیران دانشگاه تهران ارتباطی وجود دارد یا خیر؟ انجام گرفته است در این پژوهش نمونه‌ای به حجم 88 نفر از مدیران دانشگاه تهران انتخاب گردیده که ابزار گردآوری اطلاعات از آنان شامل دو پرسشنامه استاندارد بوده.
 
یکی پرسشنامه «تیپ شخصیتی آیزنگ»  که شامل 90 سؤال آری، خیر و دیگری پرسشنامه سبک مدیریت «فردلوتانز»  که شامل 35 سؤال پنج گزینه‌ای است. این دو پرسشنامه که امروزه دقیق‌ترین و رایج‌ترین ابزار اندازه‌گیری تیپ شخصیتی و سبک مدیریتی محسوب می‌شوند از روایی و پایایی بالایی هم برخوردارند.اطلاعات حاصل از این پرسشنامه‌ها با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
 
از یافته‌های مهم تحقیق این است که : 1- بین تیپ شخصیتی و سبک مدیریت مدیران دانشگاه تهران رابطه وجود دارد. 2- بین تیپ شخصیتی برون‌گرا و سبک مدیریت مشارکتی در میان مدیران دانشگاه تهران همبستگی مثبت وجود دارد. 3- بین تیپ شخصیتی درون‌گرا و سبک مدیریت آمرانه در بین مدیران دانشگاه تهران ارتباط وجود دارد. 4- بین تیپ شخصیتی برون‌گرا و سبک مدیریت آمرانه همبستگی منفی وجود دارد. 5- بین تیپ شخصیتی درون‌گرا و سبک مدیریت مشارکتی همبستگی منفی وجود دارد. در پایان تحقیق پیشنهاداتی در ارتباط با بهبود مدیریت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ارائه شده است.
 
 
 
کلمات کلیدی:

رهبری

مدیریت آموزشی

سبکهای مدیریت

تیپ‌های شخصیتی

رابطه شخصیت با مدیریت

 
 
مقدمه
انسان بطور فطری موجودی اجتماعی است و گرایش به کار جمعی و همکاری سازمان‌یافته و روابط متقابل با دیگران دارد. یعنی انسان برای تأمین قسمت عمده‌ای از نیازهای اولیه و ثانویه خود، نیاز به تشکیل سازمان دارد و در واقع سازمان‌ها جزء جدائی‌ناپذیر حیات بشری گردیده‌اند. اما آنچه امروزه در این رابطه نمود بیشتری دارد این است که زندگی امروزه انسان‌ها بیش از پیش به سازمان‌ها وابسته شده و سازمان‌ها متعددتر، پیچیده‌تر، متنوع‌تر، گسترده‌تر و فراگیرتر شده‌اند و از طرفی مدیریت، بخش اساسی، انسجام‌بخش و اجتناب‌ناپذیر از هر سازمانی بخصوص سازمان‌های پیچیده می‌باشد.
 
ایجاد سازمان‌های امروزی و مدیریت اثربخش آنها با استفاده از تئوری‌های سازمان و علم مدیریت، شاید بزرگترین پیشرفت انسان در قرن حاضر باشد. به همین لحاظ اهمیت پیشرفت مدیریت و شکل‌گیری دانش مربوطه را همتراز پیشرفت‌های شگفت‌انگیز فنی و تکنولوژیکی دانسته‌اند زیرا پیشرفت‌های فنی بشر خود ناشی از توان او در تشکیل سازمان‌های اجتماعی و کار سازمان‌یافته است. مدیریت، دانش‌ را از حالت تفننی و تجملی در آورده و آن را به یک سرمایه ملی تبدیل می‌کند و موجبات توسعه اقتصادی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و ... را فراهم می‌نماید. (پرداختچی، 78)
 
بی‌تردید موفقیت هر سازمان به شایستگی و توانایی‌های مدیر آن سازمان بستگی دارد. چه اینکه سازمان موردنظر یک واحد تجاری، نهاد دولتی، آموزشی، پزشکی و یا مذهبی باشد. شایستگی رهبری سازمان تعیین‌کننده شایستگی سازمان خواهد بود و اهمیت آن چیزی نیست که در بحبوحه سازمان گم شود. خاصه آنکه سازمان، نهادی چون دانشگاه باشد که هم درونداد و هم برونداد آن انسان است و در این سازمان‌ها مدیران با انسان‌ها سروکار دارند و در حقیقت فراگرد عملیات سازمان‌های آموزشی به وسیله انسان‌ها (مدیران و اساتید) و بر روی انسان‌ها (دانشجویان) انجام می‌پذیرد به همین جهت اداره‌ی مؤثر آن علاوه بر دارا بودن مهارت فنی مدیریت، نیاز به مهارت‌های ادراکی و روابط انسانی بسیار بالایی که برخاسته از تیپ شخصیتی مدیر می‌باشد، دارد تا بتواند با جلب نظر و توجه همکاران و تأثیرگذاری مثبت آنان بر اهداف سازمان که همان تعالی جامعه است دسترسی پیدا نمود.
 
 شیوه‌ی رفتاری فرد بعنوان مدیر که جهت تأثیرگذاری بر فعالیت‌های دیگر افراد، مورد استفاده قرار می‌گیرد حاکی از شیوه‌ی رهبری اوست و به گونه‌ای است که شناسایی آن در تسهیل تحقق هدف‌ها بسیار بااهمیت می‌تواند تلقی شود. اگر این شیوه‌ی مدیریت و رهبری به گونه‌ای باشد که در میان همکاران ایجاد علاقه‌مندی و تمایل به همکاری و ایجاد تحولات مثبت در جامعه را در پی داشته باشد شیوه‌ای مؤثر و مورد قبول، و در غیر این صورت قطعاً به هدر رفتن توانمندی‌های بالقوه‌ی جامعه، سرمایه و عمر انسان‌ها می‌شود که ممکن است با هیچ معیاری ضرر و زیان ناشی از آن قابل اندازه‌گیری نباشد.
 
 
 
فهرست مطالب
 
چکیده تحقیق
فصل اول : کلیات طرح تحقیق 1
مقدمه 2
بیان مسأله 5
اهمیت موضوع و ضرورت تحقیق 8
اهداف و پرسش‌های پژوهش 11
فرضیه‌های پژوهش 12
تعریف متغیرها و واژه‌های تحقیق 12
خلاصه روش‌ها 14
محدودیت‌های تحقیق 15
 
فصل دوم : بررسی پیشینه پژوهش (ادبیات تحقیق) 17
مقدمه 18
شخصیت 18

تعریف شخصیت 19

نقش وراثت و محیط در شخصیت 24

شخصیت از دیدگاه‌های مختلف 26

روان‌تحلیل‌گری 26
رویکرد روان‌تحلیل‌گری جدید 28
رفتارگرایی 30
دیدگاه‌های یادگیری اجتماعی 32
دیدگاه‌های شناختی 34
دیدگاه‌های سرشتی 35
دیدگاه انسان‌گرایی 35

ابعاد شخصیت 36

تئوری بازداری 38
تئوری انگیختگی 39
تئوری انگیختگی و درون‌گرایی ـ برون‌گرایی 40
برون‌گرایی 41
درون‌گران 41
روان‌رنجورخویی 42
فعالیت خودکار و روان‌رنجورخویی 42
روان‌پریش‌خویی 43
هورمون‌ها و روان‌پریش‌خویی 43

سبک‌های مدیریت و رهبری 43

تعاریف مدیریت 45
تعاریف مدیریت آموزشی 46
تعاریف سبک مدیریت 48

تفاوت بین سبک مدیریت و رفتار مدیریت 49

تئوری‌ها و تحقیقات مربوط به شیوه‌های مختلف مدیریت و رهبری 50
مارچ و سایمون 50
جیمز تامپسون 50
لارنس و لورچ 50
نیومن و وارن 50
چارلز پرو 51
دیوید همپتون 51
تئوری‌ها و تحقیقات مربوط به شیوه‌های رهبری 55
تحقیقات و تئوری‌های یک‌بعدی 56
تحقیقات و تئوری‌های دوبعدی 57
تحقیقات و تئوری‌های سه‌بعدی 57
نظریه تحقیقات شبکه مدیریت 60
سبک 9-1 61
سبک 1-9 61
سبک 1-1 62
سبک 5-5 62
سبک 9-9 62
نظریه امتزاج 63
نظریه نقش مدیر به عنوان سنجاق اتصال 64
نظریات و تحقیقات تانن بام و دارن اسمیت 65
ضوابط تشخیص ماهیت رهبری 65
ضوابط تشخیص ماهیت پیروان 66
ضوابط تشخیص ماهیت موقعیت 66
تئوری سه‌بعدی رهبری ویلیام ردین 67

تئوری هنجاری رهبری (الگوی رهبری مشارکتی) 70

نگرش‌های رهبری 72
علل رهبری 73
الگوی سازش ـ واکنش 73
الگوی جایگزین برای رهبری 74
کشف مجدد تفاوت‌های فردی 75
الگوی پرده مرکب 76
سبک‌های مدیریت هلر 77
تحقیقات و تئوری (جاده ـ مقصد) 78
نظریات و تحقیقات فیدلر درباره‌ی رهبری 80
شیوه مطلوب رهبری از نظر فیدلر 81
ابعاد اصلی رهبری از نظر فیدلر 83
رابطه بین رهبر و پیرو 83
ساخت کار 83
قدرت ناشی از شغل 84
تئوری تکاملی رهبری هرسی و بلانچارد 85
سبک رهبری انتقالی 88

ویژگی‌ها و شیوه‌های رهبران مبادله‌ای 89

ویژگی‌ها و شیوه‌های رهبران انتقالی 89
سبک مدیریت کیفیت فراگیر TQM 90
سبک‌های مدیریت جین هال 90
مدل اقتضایی رهبری میان ـ فرهنگی 91
نظریه گتزلز و گوبا 94
سبک هنجاری 95
سبک شخصی 95
سبک داد و ستدی 96
تحقیقات دانشگاه اوهایو 97
ساخت‌دهی 98
مطالعات هالپین 99
رابطه شخصیت با مدیریت 104
خصوصیات شخصی لازم برای مدیران 106

رهبری در مدیریت 112

وظایف مدیر و رهبر آموزشی 116
مهارت در رهبری 117
مهارت در روابط انسانی 119
مهارت در برقراری روابط گروهی 120
الگوهای برنامه‌ریزی استراتژیک دانشگاهی 121
الگوی کلر 121
الگوی کللند و کینک 122
الگوی بارکر و اسمیت 124
مقایسه سه الگو 126
تفکر همه‌جانبه‌نگر در مدیریت و برنامه‌ریزی دانشگاهی 129
پیچیدگی سیستم دانشگاهی 130
مدیریت مستقل در نظام دانشگاهی 132
مدیریت جزیی از سیستم دانشگاهی 133
حرفه پیچیده مدیریت دانشگاهی 136
مدیریت با کاهش یا مهار پیچیدگی 136
مدیریت برمبنای هدایت 138
مدیریت برمبنای تنظیم 139
 
فصل سوم : روش تحقیق 143
مقدمه 144
روش تحقیق 144
جامعه آماری 145
حجم نمونه و روش نمونه‌گیری 145
روش جمع‌آوری اطلاعات (ابزار پژوهش) 148
پرسشنامه تعیین سبک مدیریت و محاسبه پایایی آن 148
نحوه امتیازبندی و تفسیر نتایج 150
پرسشنامه‌ تعیین سبک رهبری 150
روش نمره‌گذاری پرسشنامه تیپ شخصیتی آیزنک 151
شیوه جمع‌آوری اطلاعات 152
روش تجزیه و تحلیل آماری 153
 
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده‌ها 154
روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 155
آمار استنباطی 161
رابطه بین خصوصیات شخصی و سبک مدیریت 162
تفاوت خصوصیات شخصیتی و مدیریت افراد درون‌گرا و برون‌گرا 163
تفاوت خصوصیات شخصیتی و مدیریتی افراد متأهل و مجرد 165
تفاوت خصوصیات شخصیتی و مدیریتی باتوجه به مقطع تحصیلی 166
تفاوت خصوصیات شخصیتی و سبک مدیریتی باتوجه به سن 168
تفاوت خصوصیات شخصیتی و سبک مدیریتی باتوجه به تجربه مدیریت 170
 
فصل پنجم : بحث و نتیجه‌گیری 175
مقدمه 176
بحث و نتیجه‌گیری 177
مقایسه نتایج پژوهش با پژوهش‌های قبلی 179
پیشنهادات 183
فهرست منابع 184
منابع فارسی 185
منابع لاتین 188
پیوست‌ها 189
الف) پرسشنامه سبک مدیریت لیکرت 190
ب) پرسشنامه تیپ شخصیتی آیزنک 193
برگه پاسخنامه 198
جدول مربوط به تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان 199
 
فهرست جداول
جدول شماره (2-1) سبک‌های مختلف مدیریت از دیدگاه صاحب‌نظران و گروه‌های تحقیقاتی 53
جدول شماره (2-2) انواع تصمیمات رهبری در مدل ورووم 72
جدول شماره (2-3) مدل هلر در انتخاب سبک‌های مدیریت یک مدل اقتضایی است 77
جدول شماره (2-4) مدل مشروط فیدلر 82
جدول شماره (2-5) مدل اقتضایی رهبری میان ـ فرهنگی 93
جدول شماره (2-6) مقایسه سه الگو در برنامه‌ریزی استراتژیک دانشگاهی 127
جدول شماره (3-1) جدول توزیع فراوانی نمونه انتخابی به تفکیک رشته‌ی تحصیلی 146
جدول شماره (4-1) توزیع فراوانی نمونه  انتخابی به تفکیک مقطع تحصیلی 156
جدول شماره (4-2) توزیع فراوانی نمونه انتخابی به تفکیک وضعیت تأهل 156
جدول شماره (4-3) توزیع فراوانی نمونه انتخابی به تفکیک گروه تحصیلی 157
جدول شماره (4-4) توزیع فراوانی نمونه انتخابی به تفکیک سابقه‌ی خدمت 157
جدول شماره (4-5) توزیع فراوانی نمونه انتخابی به تفکیک سابقه مدیریت 158
جدول شماره (4-6) توزیع فراوانی نمونه انتخابی به تفکیک مدیریت در پست فعلی 158
جدول شماره (4-7) توزیع فراوانی نمونه انتخابی به تفکیک سن مدیران 159
جدول شماره (4-8) توزیع فراوانی نمونه انتخابی به تفکیک تعداد پرسنل 160
جدول شماره (4-9) جدول توصیفی مدیران باتوجه به سطوح چهارگانه لیکرت 161
جدول شماره (4-10) جدول ضریب همبستگی پیرسون در خصوص رابطه خصوصیات شخصیتی و سبک مدیریت 162
جدول شماره (4-11) آماره‌های توصیفی آزمون تی برای زیرمقیاس‌های شخصیتی 163
جدول شماره (4-12) جدول استنباطی آزمون تی برای زیرمقیاس‌های شخصیتی 164
جدول شماره (4-13) آماره‌های توصیفی آزمون تی برای زیرمقیاس‌های سبک مدیریت 164
جدول شماره (4-14) جدول استنباطی آزمون تی برای زیرمقیاس‌های سبک مدیریت 164
جدول شماره (4-15) آماره‌های توصیفی آزمون تی برای زیرمقیاس‌های سبک مدیریتی به تفکیک وضع تأهل 165
جدول شماره (4-16) جدول استنباطی آزمون تی برای زیرمقیاس‌های سبک مدیریت به تفکیک جنسیت 165
جدول شماره (4-17) آماره‌های توصیفی آزمون تی برای زیرمقیاس‌های شخصیتی به تفکیک وضعیت تأهل 166
جدول شماره (4-18) جدول استنباطی آزمون تی برای زیرمقیاس‌های شخصیتی به تفکیک وضعیت تأهل 166
جدول شماره (4-19) جدول تحلیل واریانس یکراهه در زیرمقیاس‌های مدیریتی باتوجه به مقطع تحصیلی 167
جدول شماره (4-20) جدول تحلیل واریانس یکراهه در زیرمقیاس‌های شخصیتی باتوجه به مقطع تحصیلی 167
جدول شماره (4-21) جدول آزمون تعقیبی شفه در زیرمقیاس‌ها (دروغ‌سنجی) باتوجه به مقطع تحصیلی 168
جدول شماره (4-22) جدول تحلیل واریانس یکراهه در زیرمقیاس‌های شخصیتی باتوجه به سن مدیران 169
جدول شماره (4-23) جدول آزمون تعقیبی شفه در زیرمقیاس e (درون‌گرایی ـ برون‌گرایی) باتوجه به سن مدیران169
جدول شماره (4-24) جدول تحلیل واریانس یکراهه در زیرمقیاس‌های سبک مدیریتی باتوجه به سن مدیران 170
جدول شماره (4-25) جدول تحلیل واریانس یکراهه در زیرمقیاس‌های شخصیتی باتوجه به تجربه مدیریت 171
جدول شماره (4-26) جدول آزمون تعقیبی شفه در زیرمقیاس l (دروغ‌سنجی) باتوجه به تجربه مدیریت 171
جدول شماره (4-27) جدول آزمون تعقیبی شفه در زیرمقیاس e (درون‌گرایی ـ برون‌گرایی) باتوجه به تجربه مدیریت 172
جدول شماره (4-28) جدول آزمون تعقیبی شفه در زیرمقیاس p (روان‌پریش‌خویی) باتوجه به تجربه مدیریت 172
جدول شماره (4-29) جدول تحلیل واریانس یکراهه در زیرمقیاس‌های سبک مدیریت باتوجه به تجربه مدیریت 173
جدول شماره (4-30) جدول آزمون تعقیبی شفه در زیرمقیاس‌ آمرانه باتوجه به تجربه مدیریت 173
 
فهرست نمودارها
نمودار شماره (2-1) سبک‌های مدیریت در شبکه مدیریت 61
نمودار شماره (2-2) نقش مدیر به عنوان سنجاق اتصال 64
نمودار شماره (2-3) میزان استفاه مدیر از قدرت در مواجه با زیردستان 66
نمودار شماره (2-4) تئوری سه‌بعدی رهبری 68
نمودار شماره (2-5) رابطه بین متغیرهای رهبری و متغیرهای عوامل موقعیت 79
نمودار شماره (2-6) شیوه‌های اصلی رهبری سازمانی 87
نمودار شماره (2-7) تناسب شیوه‌های رهبر با میزان بلوغ پیروان 88
نمودار شماره (2-8) تحقیقات دانشگاه اوهایو 99
نمودار شماره (2-9) مدل ساخت‌دهی و ملاحظه‌گری در رهبری 100
نمودار شماره (3-1) رابطه بین اندازه نمونه و خطا 147
 
فهرست شکل‌ها
شکل شماره (2-1) نگرش‌های کلی تئوری‌های مدیریت 52
شکل شماره (2-2) سبک‌های سه‌گانه رهبری 94
شکل شماره (2-3) الگوی تحلیلی کلر برای تدوین استراتژی در سازمان‌های علمی 122
شکل شماره (2-4) مجموعه‌ای از برنامه‌های سیستم آموزشی 124
شکل شماره (2-5) الگوی مدیریت درونی برای برنامه‌ریزی نهادی 126
شکل شماره (2-6) مدیریت دانشگاهی همه‌جانبه‌نگر با تأکید بر نوپیدایی‌ها 142
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

ارائه الگوی مطلوب ارزیابی عملکرد پرسنل دانشگاه

ارائه الگوی مطلوب ارزیابی عملکرد پرسنل دانشگاه

هدف از این پایان‌نامه ارائه الگوی مطلوب ارزیابی عملکرد پرسنل دانشگاه علوم پزشکی بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات246
حجم1113 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx
دسته بندیمدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

ارائه الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه

 
 
 
 
 
چکیده:
ارزیابی عملکرد کارکنان یکی از مؤثرترین ابزارهای سنجش کارایی و تصمیم گیری در خصوص زندگی شغلی آنان می باشد. جذب و آموزش، نگهداری، جابجایی، تشویق و تنبیه، تعدیل نیرو و سایر مسائل مرتبط با کارکنان، همگی در ارتباط با نظام ارزیابی عملکرد است. 
 
 
هدف این تحقیق، ارائه الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران می باشد. نوع پژوهش حاضر از نظر هدف،کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش(جمعاً 500 نفر) تشکیل می دادند که از بین آنان با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 210 نفر به روش تصادفی لایه-ای به عنوان نمونه انتخاب شدند.
 
 
 
 روایی پرسش نامه از طریق نظر خبرگان مورد تأیید قرارگرفت. پایایی پرسش نامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 97/0 محاسبه شد که می توان ادعا کرد که پرسش نامه از پایایی بالایی برخوردار است. در این تحقیق با استفاده از مطالعه مبانی نظری و بررسی پیشینه تحقیق یک الگوی اولیه شامل دو مؤلفه رفتار و عملکرد با 20 شاخص پیشنهاد شد. با بکارگیری تکنیک های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل عاملی، الگوی پیشنهادی تحلیل شد و مورد تائید قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان می دهد که الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش شامل دو مؤلفه رفتار و عملکرد و 20 شاخص می باشد. 
 
 
11شاخصِ مؤلفه رفتار به ترتیب اولویت (بر اساس وزن آنها) شامل؛ شهامت و شجاعت، اخلاق، تعهد و صمیمیت، مسئولیت پذیری، صداقت، نظم و انضباط، ادب و احترام، ارتباطات، صبر و پایداری، انعطاف پذیری و اعتماد به نفس می باشد. 9شاخصِ مؤلفه عملکرد نیز به ترتیب اولویت (بر اساس وزن آنها) شامل؛ مدیریت در امور، رهبری(فرماندهی)، برنامه ریزی، قدرت حل مسئله و تصمیم گیری، رشد و توسعه، آموزش، خلاقیت و نوآوری، کمیت وظایف انجام شده و کیفیت وظایف انجام شده، می باشد. در پایان پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت ارزیابی عملکرد کارکنان ارائه شده است.
 
 
 
 
واژگان کلیدی:
الگو

ارزیابی عملکرد کارکنان

عوامل کلیدی موفقیت

معیارهای ارزیابی عملکرد

شاخص های ارزیابی عملکرد 

 
 
 
 
مقدمه
انسان موجودی هدف دار و آرمان گرا است. از بدو زندگی رو به آینده دارد و همواره می خواهد به ایده آل ها و هدف های خود دست یابد. از موفقیت و پیروزی خرسند و از عدم دستیابی به اهداف خود ناخشنود می-شود. او تمام انرژی و امکانات خود را صرف رسیدن به برنامه های از پیش تعیین شده یا اهداف خود می-کند، به همین دلیل  همیشه می کوشد که وضع خود را نسبت به اهداف مشخص کند. او نیازمند به داشتن بازخورد است و با جمع آوری اطلاعات درباره پیشرفت و چگونگی این پیشرفت موقعیت خود را می سنجد و اطمینان از رسیدن به اهداف که ارزیابی عملکرد نام دارد و نوعی انگیزه و پاداش در قبال مسئولیت پذیری انسان بشمار می آید.
 
 
 
ارزیابی عملکرد کارکنان مقدماتی دارد که بی توجهی به این مقدمات جز نتایج منفی بازده دیگری به همراه نخواهد داشت، ولی در میان این مقدمات، توجه به انسان و خصوصیات وی بسیار مهم است و شاید بتوان گفت که در بسیاری از موارد، عملکرد انسان نتیجه و بازتاب خصوصیات و روحیات او است. از این رو در مکتب غنی و پربار اسلام امر " ارزیابی " و " ارزشیابی " به شکلی بسیار دقیق و زیباتر از سایر مکاتب مورد بررسی قرار گرفته، در فرازی از نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر نخعی آمده است: " نباید نیکوکار و بدکار نزد تو به یک پایه باشند که آن، نیکوکار را از نیکویی کردن بی رغبت سازد و بدکاران را به بدی کردن وا دارد، هریک از ایشان را به آنچه گزیده، جزا ده ". 
 
 
 
از آنجا که عوامل ارزیابی عملکرد باید با جایگاه شغلی فرد متناسب باشد(یوجن وو، جیانگ لیانگ هو ، 2010 )، ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز از این امر مستثنی نیست و روش ها و معیارهای نظام ارزیابی عملکرد کارکنان ارتش پاسخگوی نیازهای مورد نظر نیست 
 
 
و ما در این تحقیق به دنبال ارائه الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستیم. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه .  2
1-1- تشریح و بیان مسئله .  2
1-2- اهداف تحقیق   4
1-2-1 هدف کلی .  4
1-2-2- اهداف جزئی .  4
1-3- سئوالات تحقیق   5
1-3-1- سئوال اصلی .  5
1-3-2- سئوالات فرعی .  5
1-4- تعریف واژگان و اصطلاحات تحقیق 5
1-4-1- تعریف نظری   5
1-4-2- تعریف عملیاتی . 6
1-5- قلمرو تحقیق  7
1-5-1- قلمرو موضوعی .  7 
1-5-2- قلمرو مکانی .  8
1-5-3- قلمرو زمانی .  8
1-6- خلاصه فصل   8
 
 
 
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه   10
2-1- مفهوم ارزیابی عملکرد .  11
2-1-1-  تعریف ارزیابی عملکرد . 

11 2-1-2- تعریف ارزیابی عملکرد کارکنان .  11

2-2- تاریخچه ارزیابی عملکرد .  13

2-2-1- اهمیت ارزیابی عملکرد کارکنان   16

2-2-2- ارزیابی عملکرد از نظر اسلام   18
2-3- اهداف ارزیابی عملکرد کارکنان   20

2-4- معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان   24

2-4-1- تعریف معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان .  24

2-4-2- اهمیت و ضرورت  معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان   26

2-5- شاخص های ارزیابی عملکرد کارکنان .  26
2-6- رویکردهای ارزیابی عملکرد کارکنان .  28
2-7- روش ها و فنون ارزیابی عملکرد کارکنان   29
2-8- مدیریت عملکرد   41
2-9- مدل های ارزیابی عملکرد کارکنان   44

2-10- ارزیابی عملکرد کارکنان در ارتش جمهوری اسلامی ایران .  91

2-10-1- اهداف ارزیابی عملکرد کارکنان در ارتش جمهوری اسلامی ایران .  92

2-11- ارزیابی عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی ارتش   94

2-11-1- اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد   94

2-11-2- ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی   96

2-12- پیشینه تحقیق .  97
2-12-1- تحقیقات در داخل کشور .  97
2-12-2- تحقیقات در خارج از کشور .  102
2-13- بازنگری ادبیات و پیشینه تحقیق و ارائه الگوی نظری و تحلیلی تحقیق .  109
2-14- خلاصه فصل   114
 
 
 
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
مقدمه .  116
3-1- نوع و روش تحقیق   116
3-2- جامعه آماری و نمونه گیری .  116
3-3- روش ها و ابزار گردآوری داده ها .  117
3-4- جدول سئوالات متناظر با اهداف و سئوالات تحقیق   118
3-5- روایی و پایایی پرسش نامه   122
3-5-1- روایی پرسش نامه   122
3-5-2- پایایی پرسش نامه .  123
3-6- روش ها و آزمون های آماری تجزیه و تحلیل داده ها .  124
3-7- خلاصه فصل .  124
 
 
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه .  126
4-1- توصیف آماری داده های پرسش نامه خبرگان .  126
4-1-1- تحلیل داده های جمعیت شناختی (خبرگان) .  126
4-1-2- تحلیل داده های پرسش نامه خبرگان   127
4-2- توصیف آماری داده های پرسش نامه تحقیق   129
4-2-1- تحلیل داده های جمعیت شناختی .  129
4-2-1-1- جنسیت   129
4-2-1-2- سنوات خدمتی   130
4-2-1-3- میزان تحصیلات .  132
4-2-2- سئوال اول تحقیق   133
4-2-2-1- میانگین و انحراف معیار شاخص های مؤلفه رفتار در وضعیت فعلی .  133
4-2-2-2- میانگین و انحراف معیار گویه های مؤلفه رفتار در وضعیت فعلی .  134
4-2-2-3- میانگین و انحراف معیار شاخص های مؤلفه عملکرد در وضعیت فعلی   135
4-2-2-4- میانگین و انحراف معیار گویه های مؤلفه عملکرد در وضعیت فعلی   135
4-2-2-5- رتبه بندی وضع موجود (میزان در نظر گرفتن شاخص ها و مؤلفه ها) .136
4-2-3- سئوال دوم تحقیق .  137
4-2-4- سئوال سوم تحقیق   138
4-2-4-1- میانگین و انحراف معیار شاخص های مؤلفه رفتار در وضعیت مطلوب .  138
4-2-4-2- میانگین و انحراف معیار گویه های مؤلفه رفتار در وضعیت مطلوب .  138
4-2-4-3-  میانگین و انحراف معیار شاخص های مؤلفه عملکرد در وضعیت مطلوب .  139
4-2-4-4- میانگین و انحراف معیار گویه های مؤلفه عملکرد در وضعیت مطلوب   140
4-2-4-5- نرمال بودن داده ها   141
4-2-4-5-1- چولگی و کشیدکی داده ها .141
4-2-4-5-2- نرمال بودن با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرنوف   143
4-2-4-6- مدل تحلیل عاملی تائیدی برای گویه ها و شاخص های مؤلفه رفتار در وضعیت مطلوب .  145
4-2-4-6-1- تخمین مدل .  145
4-2-4-6-2- ارزیابی تناسب مدل   147
4-2-4-6-3- تحلیل مدل اندازه گیری سطح اول و دوم   147
4-2-4-7- مدل تحلیل عاملی تائیدی برای گویه ها و شاخص های مؤلفه عملکرد در وضعیت مطلوب   149
4-2-4-7-1- تخمین مدل .  149
4-2-4-7-2- ارزیابی تناسب مدل   151
4-2-4-7-3- تحلیل مدل اندازه گیری سطح اول و دوم   151
4-2-5- سئوال چهارم تحقیق .  153
4-2-5-1- وزن شاخص های مؤلفه رفتار   153
4-2-5-2- وزن شاخص های مؤلفه عملکرد .  154
4-2-6- سئوال اصلی تحقیق .154
 
 
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
مقدمه   157
5-1- جمع بندی .  157
5-2- خلاصه نتایج   158
5-2-1 پرسش نامه خبرگان .  158
5-2-2- خلاصه نتایج .  158
5-3- نتیجه گیری و بحث   160
5-4- پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های تحقیق .  162
5-5- محدودیت های تحقیق .  163
5-6- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی .  164
 
 
منابع
منابع فارسی
منابع انگلیسی
پیوست: پرسشنامه پایان نامه
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

آنالیز، طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت کاربران دانشگاه مجازی

آنالیز، طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت کاربران دانشگاه مجازی

اهداف اساسی این پایان نامه آشنایی با آخرین تحقیقات صورت گرفته در زمینه سیستم های آموزش مجازی و نیز طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت کاربران دانشگاه مجازی کاربردی نمودن مطالعات انجام گرفته می باشند


مشخصات فایل
تعداد صفحات114
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیمهندسی نرم افزار

توضیحات کامل

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار با عنوان آنالیز، طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت کاربران دانشگاه مجازی

نگارش:مهران ترحمی
 
چکیده
اهداف اساسی این پایان نامه آشنایی با آخرین تحقیقات صورت گرفته در زمینه سیستم های آموزش مجازی و نیز طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت کاربران دانشگاه مجازی کاربردی نمودن مطالعات انجام گرفته می باشند. با بررسی استانداردهای آموزش مجازی مشخص گردید که مهمترین هدف آنها در ایجاد ویژگی تبادل آن است که ساختارهای داده ای و پروتکل های تبادل و گفتگوی استانداردی برای اشیاء آموزش الکترونیکی و نیز فرایندهای عملیاتی در سراسر سیستم فراهم آورند. از آنجاییکه معماری OKI با چارچوب لایه ای ارایه شده توسط استاندارد IMS سازگار می باشد ویژگیها قابلیتها مزایا و امکانات معماری OKI با هدف طراحی و پیاده سازی بستری برای یک سیستم آموزش مجازی دارای قابلیت های استفاده مجدد سرویس گرایی تبادل و یکپارچگی جهت دانشگاه ها و موسسات آموزشی مورد بررسی قرار گرفت و براساس آن و تحلیلی که روی ویژگی ها و فعالیت های سیستم مدیریت آموزشی انجام شد طرحی برای سیستم مدیریت آموزشی دانگشاه مجازی ارایه گردید.
 
 اجزای اصلی این طرح را دو بخش سیستم خدمات آموزشی و سیستم مدیریت کاربران تشکیل می دهند. در این طرح فعالیت های مختلف سیستم کاربران دانشگاه مجازی مانند ورود به سیستم ثبت تراکنش ها مدیریت کاربران ایجاد امنیت کنترل حق دسترسی ها و گزارش گیری های مدیریتی در نظر گرفته شد و سپس سرویس های مناسبی از معماری OKI برای پوشش این فعالیت ها انتخاب گردید. با توجه به مشکلات روشهای کنترل دسترسی موجود در فرایند پیاده سازی مدل پیشنهادی تعیین سطوح دسترسی ارایه شده توسط معماری OKI را بهبود دادیم. از ویژگی های پیاده سازی صورت گرفته در نظر گرفتن ملاحظاتی مانند استفاده از ابزارهای متن باز عدم وابستگی نرم افزار به سکو یا شرکت های خاص نرم افزاری و سخت افزاری سازگاری با استانداردهای آموزش مجازی استفاده از ساختاری مبتنی بر سرویس و استفاده از روش برنامه نویسی و طراحی شیء گرا می باشد. 
 
 
 
کلمات کلیدی:

معماری OKI

دانشگاه مجازی

آموزش الکترونیکی

سیستم مدیریت کاربران

سیستم های آموزش مجازی

 
 
 
مقدمه
گسترش اینترنت و همگانی شدن آن فرصتی پدید آورده است که همگان بتوانند بصورت ارزان و بدون محدودیت زمانی و مکانی از این رسانه استفاده نمایند. یکی از موارد استفاده از اینترنت که در حال حاضر به سرعت در حال عمومیت یافتن است، آموزش مجازی است. با تغییر شرایط فرهنگی و اجتماعی و گسترش امکانات، بسیاری از افراد علاقه مند به استفاده از آموزش الکترونیکی و کلاسهای مجازی می باشند که علت آن نیز شرایط مناسب چنین کلاسهایی در مقابل کلاسهای سنتی است. 
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
فصل اول: مقدمه 
1
1-1- مساله فرضیات و محدودیتها 1
1-2- هدف از اجرا 2
1-3- توجیـه ضرورت انجـام طرح 3
1-4- مراحل اجرای پایان نامه 3
1-5- روش پژوهی و تکنیک های اجرایی 4
 

فصل دوم: استانداردهای یادگیری و آموزش الکترونیکی

6
2-1- مروری بر استانداردها 11
   2-1-1- دسته¬بندی استانداردها 12
2-2- مروری بر استانداردهای آموزش الکترونیکی SCORM و IMS 14
   2-2-1- استاندارد SCORM 14
       2-2-1-1- تشریح SCORM 14
       2-2-1-2- اهداف SCORM 15
       2-2-1-3- بررسی وضعیت مستندات SCORM 1.3 16
   2-2-2- استاندارد آموزش مجازی IMS 18
       2-2-2-1- نگاهی به وضعیت مشخصه¬های نهایی شده استاندارد IMS 19
       2-2-2-2- نگاهی به وضعیت مشخصه¬های در دست توسعه استاندارد IMS 19
2-3- تحلیل استانداردها و نتیجه گیری 20
 

فصل سوم: بررسی سیستم ها و معماری های آموزش مجازی سازگار با استاندارد IMS 21

3-1- نمایش منطقی سیستم های آموزش مجازی از دیدگاه IMS 23
3-2- نمایش فیزیکی سیستمهای آموزش مجازی از دیدگاه IMS
24
3-3- اهداف IMS از ارائه توصیفات 25
3-4- چارچوب و معماری چیستند؟ 26
3-5- چارچوب لایه ای IMS برای سیستم های آموزش مجازی 29
3-6- OKI، معماری سازگار با استاندارد آموزش مجازی IMS 31

   3-6-1 معرفی OKI 33

   3-6-2- قابلیت های معماری OKI 36
       3-6-2-1- سازمان دهی برنامه های کاربردی و پیاده سازی ها 39
       3-6-2-2- انتقال با پشتوانه 41
       3-6-2-3- پیاده سازی سرویس به تنهایی 42
       3-6-2-4- گسترش معماری 43
       3-6-2-5- تست کردن 45
       3-6-2-6- اشکال زدایی 45
       3-6-2-7- کارآیی و مقیاس پذیری 46
       3-6-2-8- پیکر بندی 46
       3-6-2-9- آموزش توسعه دهندگان نرم افزار 47
       3-6-2-10- مدیریت نسخه جدید در  هنگام تغییرات  OSIDها 48
       3-6-2-11- ساختن در مقابل استفاده مجدد 51
   3-6-3- مزایای استفاده از معماری OKI از دیدگاههای مختلف 52
   3-6-4- ویژگیهای معماری OKI 53
 

فصل چهارم: آنالیز و طراحی سیستم مدیریت کاربران دانشگاه مجازی 55

4-1- بررسی تنوع کاربران، نقش های آنها و تعیین اجزا و وظایف سیستم مدیریت کاربران در دانشگاه مجازی 56
   4-1-1- نقش ها و حقوق دسترسی فردی و گروهی 58
   4-1-2- سفارشی کردن نقش محوری 59
   4-1-3- امنیت 59
4-2- بررسی سیستم های مدیریت کاربران در سیستم های مدیریت آموزشی   موجود 61
   4-2-1- سیستم KEWL 61
   4-2-2- سیستم Nexus 62
    4-2-3- تحلیل سیستم مدیریت کاربران در سیستم های مدیریت آموزشی 63
4-3- بررسی روش های کنترل دسترسی موجود به منابع سیستم مدیریت  آموزشی 65
   4-3-1- فعالیت های فعال و غیر فعال 65
   4-3-2- مدل های کنترل دسترسی موجود 65
   4-3-3- ارزیابی مدل های کنترل دسترسی موجود 66
4-4- طرح پیشنهادی برای سیستم مدیریت کاربران دانشگاه مجازی بر اساس   معماری استاندارد OKI 68
   4-4-1-  ساختار ارائه شده برای دانشگاه مجازی 68
   4-4-2-  اجزای پیشنهادی برای سیستم مدیریت آموزشی 69
        4-4-2-1- سیستم خدمات آموزشی 70
        4-4-2-2- سیستم مدیریت کاربران 70
   4-4-3- انطباق سیستم مدیریت کاربران دانشگاه مجازی با معماری استاندارد    OKI 71
       4-4-3-1- سرویس Shared 72
       4-4-3-2- سرویس Logging 74
       4-4-3-3- سرویس  Authentication 76
       4-4-3-4- سرویس  Authorization 76
   4-4-4- طرح پیشنهادی برای سیستم مدیریت آموزش دانشگاه مجازی 79
       4-4-4-1-  لایه واسط کاربر 79
       4-4-4-2- لایه پیکربندی 80
       4-4-4-3- سیستم خدمات آموزش 80
          4-4-4-4- سیستم مدیریت کاربران 80
          4-4-4-5- لایه اجزای زیرساختی 80
      4-4-5-  ارزیابی طرح پیشنهادی 81
 
فصل پنجم: پیاده سازی نسخه آزمایشی 82
5-1- فرضیات و اهداف پیاده سازی 83
   5-1-1- استفاده از ابزار های متن باز 83
   5-1-2- عدم وابستگی نرم افزار به سکو یا شرکت های خاص نرم افزاری و   سخت افزاری 84
    5-1-3- سازگاری با استانداردهای آموزش مجازی 84
   5-1-4- استفاده از ساختاری مبتنی بر سرویس 84
   5-1-5- استفاده از روش برنامه نویسی و طراحی شیء گرا 85
5-2- فازهای پیاده سازی 85
   5-2-1- فاز 1: پیاده سازی سیستم خدمات آموزشی 85
   5-2-2- فاز 2: پیاده سازی سیستم مدیریت کاربران 86
       5-2-2-1- تشریح سرویس های پیاده سازی شده در فاز2 87
           5-2-2-1-1- مدل Authorization بهبود یافته 91
       5-2-2-2- ساختار لایه ای فرآیند شناسایی کاربران و کنترل دسترسی آنها 92
   5-2-3- فاز 3: یکپارچه سازی سیستم های پیاده سازی شده در فاز های 1و2،    جهت پیاده سازی سیستم مدیریت آموزش دانشگاه مجازی 93
 
   5-2-4-  فاز 4: یکپارچه سازی سیستم مدیریت آموزشی پیاده سازی شده با سیستم های دیگر جهت تکمیل طرح دانشگاه مجازی 96
5-3- ارائه نمونه ای از فرآیند همکاری سرویس ها در سیستم مدیریت آموزشی   دانشگاه مجازی 97
   5-3-1- تشریح اهداف سطوح پیاده سازی 99
       5-3-1-1- محیط ارتباطی کاربر 99
       5-3-1-2- برنامه تحت وب 99
       5-3-1-3- سرویس پیکربندی 99
       5-3-1-4- سرویس های پیاده سازی شده 99
       5-3-1-5- واسط سرویس ها 99
       5-3-1-6- بستر شبکه 99
       5-3-1-7- بستر ذخیره داد ها و اطلاعات 99
فصل ششم: نتیجه گیری و پیشنهادات
100
پیوست یک: مفاهیم و اصطلاحات مرتبط با آموزش مجازی از دیدگاه استانداردها
108
فهرست منابع 114
 
 
 
 
 
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

ارائه الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه

ارائه الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه

هدف از این پایان‌نامه ارائه الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات246
حجم1 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیمدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

ارائه الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه

 
 
 
 
 
چکیده:
ارزیابی عملکرد کارکنان یکی از مؤثرترین ابزارهای سنجش کارایی و تصمیم گیری در خصوص زندگی شغلی آنان می باشد. جذب و آموزش، نگهداری، جابجایی، تشویق و تنبیه، تعدیل نیرو و سایر مسائل مرتبط با کارکنان، همگی در ارتباط با نظام ارزیابی عملکرد است. 
 
هدف این تحقیق، ارائه الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران می باشد. نوع پژوهش حاضر از نظر هدف،کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش(جمعاً 500 نفر) تشکیل می دادند که از بین آنان با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 210 نفر به روش تصادفی لایه-ای به عنوان نمونه انتخاب شدند.
 
 روایی پرسش نامه از طریق نظر خبرگان مورد تأیید قرارگرفت. پایایی پرسش نامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 97/0 محاسبه شد که می توان ادعا کرد که پرسش نامه از پایایی بالایی برخوردار است. در این تحقیق با استفاده از مطالعه مبانی نظری و بررسی پیشینه تحقیق یک الگوی اولیه شامل دو مؤلفه رفتار و عملکرد با 20 شاخص پیشنهاد شد. با بکارگیری تکنیک های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل عاملی، الگوی پیشنهادی تحلیل شد و مورد تائید قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان می دهد که الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش شامل دو مؤلفه رفتار و عملکرد و 20 شاخص می باشد. 
 
11شاخصِ مؤلفه رفتار به ترتیب اولویت (بر اساس وزن آنها) شامل؛ شهامت و شجاعت، اخلاق، تعهد و صمیمیت، مسئولیت پذیری، صداقت، نظم و انضباط، ادب و احترام، ارتباطات، صبر و پایداری، انعطاف پذیری و اعتماد به نفس می باشد. 9شاخصِ مؤلفه عملکرد نیز به ترتیب اولویت (بر اساس وزن آنها) شامل؛ مدیریت در امور، رهبری(فرماندهی)، برنامه ریزی، قدرت حل مسئله و تصمیم گیری، رشد و توسعه، آموزش، خلاقیت و نوآوری، کمیت وظایف انجام شده و کیفیت وظایف انجام شده، می باشد. در پایان پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت ارزیابی عملکرد کارکنان ارائه شده است.
 
 
 
 
واژگان کلیدی:
الگو

ارزیابی عملکرد کارکنان

عوامل کلیدی موفقیت

معیارهای ارزیابی عملکرد

شاخص های ارزیابی عملکرد 

 
 
 
 
مقدمه
انسان موجودی هدف دار و آرمان گرا است. از بدو زندگی رو به آینده دارد و همواره می خواهد به ایده آل ها و هدف های خود دست یابد. از موفقیت و پیروزی خرسند و از عدم دستیابی به اهداف خود ناخشنود می-شود. او تمام انرژی و امکانات خود را صرف رسیدن به برنامه های از پیش تعیین شده یا اهداف خود می-کند، به همین دلیل  همیشه می کوشد که وضع خود را نسبت به اهداف مشخص کند. او نیازمند به داشتن بازخورد است و با جمع آوری اطلاعات درباره پیشرفت و چگونگی این پیشرفت موقعیت خود را می سنجد و اطمینان از رسیدن به اهداف که ارزیابی عملکرد نام دارد و نوعی انگیزه و پاداش در قبال مسئولیت پذیری انسان بشمار می آید.
 
ارزیابی عملکرد کارکنان مقدماتی دارد که بی توجهی به این مقدمات جز نتایج منفی بازده دیگری به همراه نخواهد داشت، ولی در میان این مقدمات، توجه به انسان و خصوصیات وی بسیار مهم است و شاید بتوان گفت که در بسیاری از موارد، عملکرد انسان نتیجه و بازتاب خصوصیات و روحیات او است. از این رو در مکتب غنی و پربار اسلام امر " ارزیابی " و " ارزشیابی " به شکلی بسیار دقیق و زیباتر از سایر مکاتب مورد بررسی قرار گرفته، در فرازی از نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر نخعی آمده است: " نباید نیکوکار و بدکار نزد تو به یک پایه باشند که آن، نیکوکار را از نیکویی کردن بی رغبت سازد و بدکاران را به بدی کردن وا دارد، هریک از ایشان را به آنچه گزیده، جزا ده ". 
 
از آنجا که عوامل ارزیابی عملکرد باید با جایگاه شغلی فرد متناسب باشد(یوجن وو، جیانگ لیانگ هو ، 2010 )، ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز از این امر مستثنی نیست و روش ها و معیارهای نظام ارزیابی عملکرد کارکنان ارتش پاسخگوی نیازهای مورد نظر نیست 
 
و ما در این تحقیق به دنبال ارائه الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستیم. 
 
 
 
 
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه .  2
1-1- تشریح و بیان مسئله .  2
1-2- اهداف تحقیق   4
1-2-1 هدف کلی .  4
1-2-2- اهداف جزئی .  4
1-3- سئوالات تحقیق   5
1-3-1- سئوال اصلی .  5
1-3-2- سئوالات فرعی .  5
1-4- تعریف واژگان و اصطلاحات تحقیق 5
1-4-1- تعریف نظری   5
1-4-2- تعریف عملیاتی . 6
1-5- قلمرو تحقیق  7
1-5-1- قلمرو موضوعی .  7 
1-5-2- قلمرو مکانی .  8
1-5-3- قلمرو زمانی .  8
1-6- خلاصه فصل   8
 
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه   10
2-1- مفهوم ارزیابی عملکرد .  11
2-1-1-  تعریف ارزیابی عملکرد . 

11 2-1-2- تعریف ارزیابی عملکرد کارکنان .  11

2-2- تاریخچه ارزیابی عملکرد .  13

2-2-1- اهمیت ارزیابی عملکرد کارکنان   16

2-2-2- ارزیابی عملکرد از نظر اسلام   18
2-3- اهداف ارزیابی عملکرد کارکنان   20

2-4- معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان   24

2-4-1- تعریف معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان .  24

2-4-2- اهمیت و ضرورت  معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان   26

2-5- شاخص های ارزیابی عملکرد کارکنان .  26
2-6- رویکردهای ارزیابی عملکرد کارکنان .  28
2-7- روش ها و فنون ارزیابی عملکرد کارکنان   29
2-8- مدیریت عملکرد   41
2-9- مدل های ارزیابی عملکرد کارکنان   44

2-10- ارزیابی عملکرد کارکنان در ارتش جمهوری اسلامی ایران .  91

2-10-1- اهداف ارزیابی عملکرد کارکنان در ارتش جمهوری اسلامی ایران .  92

2-11- ارزیابی عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی ارتش   94

2-11-1- اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد   94

2-11-2- ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی   96

2-12- پیشینه تحقیق .  97
2-12-1- تحقیقات در داخل کشور .  97
2-12-2- تحقیقات در خارج از کشور .  102
2-13- بازنگری ادبیات و پیشینه تحقیق و ارائه الگوی نظری و تحلیلی تحقیق .  109
2-14- خلاصه فصل   114
 
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
مقدمه .  116
3-1- نوع و روش تحقیق   116
3-2- جامعه آماری و نمونه گیری .  116
3-3- روش ها و ابزار گردآوری داده ها .  117
3-4- جدول سئوالات متناظر با اهداف و سئوالات تحقیق   118
3-5- روایی و پایایی پرسش نامه   122
3-5-1- روایی پرسش نامه   122
3-5-2- پایایی پرسش نامه .  123
3-6- روش ها و آزمون های آماری تجزیه و تحلیل داده ها .  124
3-7- خلاصه فصل .  124
 
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه .  126
4-1- توصیف آماری داده های پرسش نامه خبرگان .  126
4-1-1- تحلیل داده های جمعیت شناختی (خبرگان) .  126
4-1-2- تحلیل داده های پرسش نامه خبرگان   127
4-2- توصیف آماری داده های پرسش نامه تحقیق   129
4-2-1- تحلیل داده های جمعیت شناختی .  129
4-2-1-1- جنسیت   129
4-2-1-2- سنوات خدمتی   130
4-2-1-3- میزان تحصیلات .  132
4-2-2- سئوال اول تحقیق   133
4-2-2-1- میانگین و انحراف معیار شاخص های مؤلفه رفتار در وضعیت فعلی .  133
4-2-2-2- میانگین و انحراف معیار گویه های مؤلفه رفتار در وضعیت فعلی .  134
4-2-2-3- میانگین و انحراف معیار شاخص های مؤلفه عملکرد در وضعیت فعلی   135
4-2-2-4- میانگین و انحراف معیار گویه های مؤلفه عملکرد در وضعیت فعلی   135
4-2-2-5- رتبه بندی وضع موجود (میزان در نظر گرفتن شاخص ها و مؤلفه ها) .136
4-2-3- سئوال دوم تحقیق .  137
4-2-4- سئوال سوم تحقیق   138
4-2-4-1- میانگین و انحراف معیار شاخص های مؤلفه رفتار در وضعیت مطلوب .  138
4-2-4-2- میانگین و انحراف معیار گویه های مؤلفه رفتار در وضعیت مطلوب .  138
4-2-4-3-  میانگین و انحراف معیار شاخص های مؤلفه عملکرد در وضعیت مطلوب .  139
4-2-4-4- میانگین و انحراف معیار گویه های مؤلفه عملکرد در وضعیت مطلوب   140
4-2-4-5- نرمال بودن داده ها   141
4-2-4-5-1- چولگی و کشیدکی داده ها .141
4-2-4-5-2- نرمال بودن با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرنوف   143
4-2-4-6- مدل تحلیل عاملی تائیدی برای گویه ها و شاخص های مؤلفه رفتار در وضعیت مطلوب .  145
4-2-4-6-1- تخمین مدل .  145
4-2-4-6-2- ارزیابی تناسب مدل   147
4-2-4-6-3- تحلیل مدل اندازه گیری سطح اول و دوم   147
4-2-4-7- مدل تحلیل عاملی تائیدی برای گویه ها و شاخص های مؤلفه عملکرد در وضعیت مطلوب   149
4-2-4-7-1- تخمین مدل .  149
4-2-4-7-2- ارزیابی تناسب مدل   151
4-2-4-7-3- تحلیل مدل اندازه گیری سطح اول و دوم   151
4-2-5- سئوال چهارم تحقیق .  153
4-2-5-1- وزن شاخص های مؤلفه رفتار   153
4-2-5-2- وزن شاخص های مؤلفه عملکرد .  154
4-2-6- سئوال اصلی تحقیق .154
 
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
مقدمه   157
5-1- جمع بندی .  157
5-2- خلاصه نتایج   158
5-2-1 پرسش نامه خبرگان .  158
5-2-2- خلاصه نتایج .  158
5-3- نتیجه گیری و بحث   160
5-4- پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های تحقیق .  162
5-5- محدودیت های تحقیق .  163
5-6- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی .  164
 
منابع
منابع فارسی
منابع انگلیسی
پیوست: پرسشنامه پایان نامه
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

بررسی رابطه سیاستهای ارزیابی عملکرد با رضایت شغلی و تمایل به ترک شغل کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان

بررسی رابطه سیاستهای ارزیابی عملکرد با رضایت شغلی و تمایل به ترک شغل کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان

هدف از این پایان نامه بررسی رابطه سیاستهای ارزیابی عملکرد با رضایت شغلی و تمایل به ترک شغل کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات174
حجم546 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx
دسته بندیمدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی

بررسی رابطه سیاستهای ارزیابی عملکرد با رضایت شغلی و تمایل به ترک شغل کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان

 

 

 

هدف از این پژوهش بررسی رابطه سیاستهای ارزیابی عملکرد با رضایت شغلی و تمایل به ترک شغل کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


چکیده 
مدیر یا سرپرست ممکن است در ارزیابی عملکرد کارکنان دست به اغراق یا تغییر واقعیت بزند تا از مقابله های  احتمالی آن ها با نظام کاری تحت امر خود بکاهد. در چنین مواردی است که نظام ها و سیاست های ارزیابی عملکرد به سادگی سطح تعهد، رضایت و تمایل به جستجوی جایگزین های شغلی و ترک خدمت کارکنان را تحت تأثیر قرار می دهند.هدف کلی این تحقیق بررسی رابطه سیاستهای ارزیابی عملکرد با رضایت شغلی و تمایل به ترک شغل  کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان است.

روش تحقیق از نوع توصیفی و هدف آن کاربردی است و روش گردآوری داده ها میدانی و ابزار آن پرسشنامه است. در تحقیق حاضر جامعه آماری مورد بررسی، کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان (معاونت ها) با تعداد 693 نفر است. با در نظر گرفتن تعداد کل جامعه آماری و با توجه به جدول مورگان تعداد حجم نمونه 248 نفر است که تعداد 280 پرسشنامه با استفاده از روش نمونه برداری غیراحتمالی دردسترس توزیع شد. در نهایت تعداد 256 پرسشنامه از کارکنان جمع آوری شد و اطلاعات مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. با تجزیه و تحلیل داده ها مشخص گردید که در سطح 95% اطمینان سیاست های ارزیابی عملکرد (انگیزشی) با رضایت شغلی ارتباط مثبت و معنی دار و با تمایل به ترک شغل ارتباط منفی دارد. همچنین رضایت شغلی با تمایل به ترک شغل کارکنان ارتباط منفی و معنی داری دارد. 

 

 

کلمات کلیدی: سیاست های ارزیابی عملکرد کارکنان، رضایت شغلی، تمایل به ترک شغل

 


مقدمه
کار و تلاش از همان آغاز خلقت و حیات بشری جزئی جدایی ناپذیر از زندگی انسان بوده است. با این حال  با شکل گیری اجتماعات انسانی و شکل گیری نهادها و مؤسسات کاری، تعداد فراوانی از افراد به استخدام سازمان ها و نهادها درآمده و طی یک قرارداد متقابل در دوره های زمانی کوتاه تا طولانی مدت مشغول به کار شدند. طی این روند، کا و شرایط کاری و به ویژه شغل افراد نیز به سان دیگر شرایط زندگی بشر، زمینه های رضایت و نارضایتی او را فراهم کرد و بدین ترتیب با ورود جوامع بشری به دوره های شکوفایی علمی و اطلاعاتی، واژه هایی نظیر رضایت شغلی و تمایل به خدمت، پا به عرصه ی متون علمی و پژوهشی گذاشتند.

رضایت شغلی از همان بدو معرفی، واکنش شناختی و نگرش (و بر اساس  رویکردهای نوین تر یک واکنش عاطفی) به شغل محسوب می شود که رفتار افراد راهدایت می کند (بیکن و بایوکبِز ، 2013). اما ترک خدمت در مقابل، آمیخته ای از شناخت و رفتار محسوب می شود که از دسترسی بالقوه به جایگزین های شغلی نشأت می گیرد (گلپرور و عریضی، 1390). به هر حال در وضعیت امروزی تمایل به ترک خدمت و رضایت شغلی از جمله نگرش های شغلی و حرفه ای محسوب می شوند که تحت تأثیر عوامل مختلفی در درون سازمان می گیرند. از زمره نظام ها یا سیاست هایی که در درون یک سازمان به شدت رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت را تحت تأثیر قرار می دهند، سیاست های ارزیابی عملکرد است (رحیم نیا و نیکخواه فرخانی، 1390).

مدیر یا سرپرست ممکن است در ارزیابی عملکرد کارکنان یا برخی از آن ها که به طور معمول در حوزه ی تصمیم گیری های مهمی نظیر افزایش حقوق و ترفیع به کار گرفته می شوند، دست به اغراق یا تغییر واقعیت بزند تا از مقابله های  احتمالی آن ها با نظام کاری تحت امر خود بکاهد. در چنین مواردی است که نظام ها و سیاست های ارزیابی عملکرد به سادگی سطح تعهد، رضایت و تمایل به جستجوی جایگزین های شغلی و ترک خدمت کارکنان را تحت تأثیر قرار می دهند (کانوی و برینر ، 2012). هدف این مطالعه بررسی رابطه بین ادراک کارکنان از سیاست های ارزیابی عملکرد با تمایل کارکنان به ترک شغل و رضایت شغلی است

 

 

فهرست مطالب
چکیده.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه    3
1-2) بیان مسأله    4
1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق    5
1-4) اهداف تحقیق    7
1-5) چارچوب نظری تحقیق    7
1-6) سوالات تحقیق    8
1-7) فرضیه های تحقیق    9
1-8) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای اصلی تحقیق    9
1-9) قلمرو تحقیق    11


فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه تحقیق
بخش اول: نگرش شغلی (با تأکید بر تمایل به ترک شغل و رضایت شغلی)
2-1-1) مقدمه    14
2-1-2) تعاریف و مفاهیم نگرش شغلی    14
2-1-3) جایگاه نگرش شغلی در مباحث رفتار سازمانی    16
2-1-4) راهکارهای تغییر نگرش شغلی    16
2-1-5) تأثیر باورها بر نگرش شغلی و باز مهندسی آن    17
2-1-6) ابعاد نگرش شغلی    18
2-1-7) عوامل موثر بر نگرش شغلی    20
2-1-8) انواع نگرش شغلی    29
2-1-9) تعاریف و مفاهیم تمایل به ترک شغل    29
2-1-10) انواع ترک شغل ها    31
2-1-11) مدل های ترک شغل    34
2-1-12) عوامل مرتبط با ترک خدمت    35
2-1-13) معایب و مزایای ترک خدمت    39
2-1-14) تعاریف و  مفاهیم رضایت شغلی    40
2-1-15) نظریه های رضایت شغلی    43
2-1-16) عوامل موثر بر رضایت شغلی    46
2-1-17) روش های اندازه گیری رضایت شغلی    51
2-1-18) پیامدهای رضایت شغلی    57

بخش دوم: سیاست های ارزیابی عملکرد
2-2-1) مقدمه    60
2-2-2) تعاریف و مفاهیم سیاست های ارزیابی عملکرد    60
2-2-3) سیاست های ارزیابی عملکرد سنتی و مدرن و اهداف آن-ها    64
2-2-4) انواع سیاست های ارزیابی عملکرد    66
2-2-5) شاخص های ارزیابی عملکرد    74

بخش سوم: پیشینه تحقیق
2-3-1) پیشینه مطالعاتی در داخل کشور    78
2-3-2) پیشینه مطالعاتی در خارج از کشور    83


فصل سوم: روش تحقیق
3-1) مقدمه    87
3-2) روش تحقیق    88
3-2-1) جامعه و نمونه آماری    88
3-3) روش  و ابزار جمع آوری داده ها    89
3-3-1) پرسش نامه از سیاستهای ارزیابی عملکرد    89
3-3-2) پرسش نامه رضایت شغلی    89
3-3-3) پرسش نامه تمایل به ترک  شغل    89
3-4) روایی و پایایی ابزار اندازه گیری    89
3-4-1) روایی    89
3-4-2) پایایی    90
3-5) روش تجزیه و تحلیل داده ها    91


فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1) مقدمه    93
4-2) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان    94
4-3) توصیف متغیرهای تحقیق    97
4-4) بررسی مدل تحقیق    100
4-4-1) بررسی مدل تحقیق در حالت استاندارد    100
4-4-2) بررسی مدل تحقیق در حالت اعداد معنی داری    101
4-4-3) بررسی شاخص های معنی داری و برازش مدل کلی تحقیق    102
4-5) آزمون فرضیه ها    105


فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1) مقدمه    109
5-2) نتایج آمار توصیفی    109
5-2-1) توصیف پاسخ دهندگان      109
5-2-2) توصیف متغیر تمایل به ترک شغل    109
5-2-3) توصیف متغیر رضایت شغلی    109
5-2-4) توصیف متغیر سیاست های ارزیابی عملکرد    110
5-3) نتایج آزمون فرضیه ها    110
5-4) پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق    111
5-5) محدودیت های تحقیق    113
5-6) پیشنهاداتی برای محققین آینده    113


فهرست منابع   
پیوست    

 

فهرست جداول
جدول 2-1): تفاوت های عمده سیستم های سنتی و مدرن ارزیابی عملکرد    65
جدول 2-2): شاخص های ارزیابی عملکرد دیدگاه صاحب نظران    75
جدول 3-1): محاسبه آلفای کرانباخ برای سوالات پرسشنامه    91
جدول 4-1): توصیف جنسیت پاسخ دهندگان    94
جدول 4-2): توصیف سن پاسخ دهندگان    95
جدول 4-3): توصیف تحصیلات پاسخ دهندگان    96
جدول 4-4): توصیف متغیر سیاست های ارزیابی عملکرد    97
جدول 4-5): توصیف متغیر رضایت شغلی    98
جدول 4-6): توصیف متغیر تمایل به ترک شغل    99
جدول 4-7): شاخص های معنی داری و برازش مدل    104

 

فهرست نمودار
نمودار 4-1): نمودار میله ای جنسیت پاسخ دهندگان    94
نمودار 4-2): نمودار میله ای سن پاسخ دهندگان    95
نمودار 4-3): نمودار میله ای تحصیلات پاسخ دهندگان    96
نمودار 4-4): هیستوگرام  متغیر سیاست های ارزیابی عملکرد    97
نمودار 4-5): هیستوگرام  متغیر رضایت شغلی    98
نمودار 4-6): هیستوگرام  متغیر تمایل به ترک شغل    99
نمودار 4-7): آزمون مدل تحقیق (حالت استاندارد)    100
نمودار 4-8): آزمون مدل تحقیق (حالت اعداد معنی داری)    101


فهرست اشکال
شکل 1-1): مدل مفهومی تحقیق    8
شکل 2-1): اجزای رابطه نگرش- رفتار    19
شکل 2-2): عوامل موثر بر نگرش شغلی    28
شکل 2-3): انواع ترک خدمت    32
شکل 2-4): ترک خدمت    34
شکل 2-5): رابطه ی نگرش ها در رفتار    36
شکل 2-6): تعامل ترک شغل و رضایت شغلی    38
شکل 2-7): نقش توانایی در فرایند ترک خدمت    39
شکل 2-8): سیستم ارزیابی عملکرد یکپارچه    68
شکل 2-9): روش ارزیابی عملکرد و ادغام آن با سیستم های مدیریت    71 


 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود